Jõuluaaria

Andres Mustonen ja tema Crossover Quarteti muusikud on kõik erilised isiksused. Pärast seda kui Andres üllatas Hortus Musicuse, kõhutantsijate ja mitmest rahvusest löökpilliansambliga 2003.aasta Jazzkaarel, mainis ta, et tahaks moodustada ansambli koos väga heade jazzmuusikutega, et mängida klassikat kaasaegse tunnetusega -svingides, rokkides groovides ja improviseerides. Klassikat on jazzirütmides mängitud maailmas päris palju  varemgi, aga kuidagi leebemalt ja raamitumalt, mitte nii kirglikult nagu seda teeb Mustonen.

Tegelikult on ta kogu aeg aldis uuele olnud- kogu NLiidu 70- aastate progressiivsete heliloojate-muusikute eliit oli ja on ta sõprusringkond. Hortus Musicuse heliplaate, kokku  paarikümne ringis, andis firma „ Melodija“ välja mitmekümnetuhandelistes tiraaźides ja neid levitati mitte ainult suurel kodumaal, vaid ka sotsialismimaades. Hortuse kontsertidele lisaks kogus Andres Mustonen kuulsust ka dirigendina, kammermuusikuna, visionääri ja organisaatorina. 

Tase, mis on Mustonenil vanamuusika tippspetsina, on jazzmuusikutel oma valdkonnas. Jaak Sooäär, üha suuremat rahvusvahelist  tunnustust pälviv kitarrist, esines paar nädala eest erinevate koosseisudega Londonis ja Pariisis. Tema haaravad kitarrisoolod pakuvad konkurentsi Andrese viiulisoolodele – ta oskab stiilselt ühendada jazzi, folki, klassikat ja kaasaegset muusikat. Kontrabassivirtuoos Taavo Remmel on samuti väga erinevat muusikat interpreteerinud,  tema soolode sügavus ja tooni laulvus haaravad jäägitult. Löökpillide meister Tanel Ruben tegi kaasa juba 2003.aasta Mustoneni projektis, nüüdseks on nad neljakesi osalenud neljas piireületava klassika kavas ja iga korraga jõudnud uuele emotsionaalsele professionaalsele tasemele.  Energia, mis koos klassika kaunite meloodiate-harmooniatega, groovides ja svingides üles pööratakse, on vahel lausa meeletu. Siin pole kohta ükskõiksusel või rahulikul kuulamisel, need energiapöörised ja ootamatud kontrastid lihtsalt haaravad kaasa. Corelli, Vivaldi, Bach, Mozart, Händel kõik nad olid oma aja suurepärased improvisaatorid.

Mustoneni kvarteti esituses jääb suurmeeste nooditekst pühaks, kuid lõimuvad eri ajastute tunnetused,improvisatsioonid ja muusikute individuaalsused.

“Ma tahan ühendada seda väärtust, mis on meie ajas, väärtustega teistest aegadest. Kes kõlbab selleks ühendamiseks? Ainult geniaalsed heliloojad, kes on andnud vabaduse mängida ennast teistesse stiilidesse. Ja Bach on kõigist kõige suurem, kõige demokraatlikum ja vabam. Niipea kui kuskil tuleb sisse vetruv svingirütm, viib see inimese kohe kõrgemale. Mina tahan Bachi-svingiga tõsta inimesed lendavasse olekusse, mis on vaba mateeriast, kasutades samas tugevaid väljendusvahendeid, tugevaid rütme ja mingis mõttes ka volüümi.” Bachi, Händeli jt. Klassikute muusikas leiduva svingi toob  Crossover kvartett väga mõnusasti esile.

Kui septembrikuus olid Tallinnas Euroopa Jazzifestivalide- ja-kontsertide korraldajad oma aastakoosolekut pidamas ja ühtlasi ka eesti jazzi kuulamas, siis showcase kontserdi lõpetuseks mänginud Andres Mustoneni Crossover kvarteti etteaste pälvis rokikontserdile omase võimsa aplausi ja huilgamise. Publik läks täielikult kaasa esituse emotsionaalsusega. Kvartett on erinevaid kavasid mänginud nii kirikutes, teatrites kui kontserdisaalides ja igal pool kõlab nende muusika eriliselt ja samas väga sobivalt. Ansambli hilissügisel ilmunud esikalbum Aria on tänuväärne jõulukink nagu ka kontsert jõulumeeleolus.