Badi Assad andis meeldejääva kontserdi

25. oktoober 2012

Kui Badi Assad paljajalu Estonia kontserdisaali lavale astus, oli saal ootusärevuses inimesi täis. Juba enne muusika kõlamist vihjasid peagi algava kontserdi ebatavalisusele ja erakordsusele nii esineja mõnusalt vaba hoiak kui ka artisti väga minimalistliku ja mittekonventsionaalse disainiga kitarr.

Suurepärast elamust kirjeldab Jazzkaare veebireporter Kaarel Kärner.

Badi Assadi esinemine oli väga kirglik. Ta elas muusikasse tugevalt sisse, olles laval kergelt teatraalne, kuid samas väga siiras. Mõnusalt mahedat vokaali saatis tehniliselt kõrgetasemeline kitarrimäng, mis tundus näiliselt väga kerge ja pingevaba olevat. Suurepärast kitarrimängutehnikat tuleb kahtlemata esile tõsta, kuivõrd tegu on peaasjalikult ju kitarrimängijaga. Instrumendi täielik valdamine võimaldab tal lisada oma esinemisele värvikaid nüansse ning tunda ennast laval väga vabalt. Lisaks toetasid tema miimika ja vokaalsed rõhud ning aktsendid esitust täielikult. See kõik tekitas tema ja publiku vahel tugeva sideme ning jättis väga sooja ja loomuliku mulje. Kuivõrd Badi oli laval üksi, lisas see kontserdile kahtlemata veelgi intiimsust, millele aitasid kaasa ka meeldivalt mahedad valguselemendid. Samas suutis ta oma särava olekuga täita kogu lava ja tõmmata publiku oma muusika lummusesse.

Badi Assadi repertuaar oli erakordselt kirev. Kuulda võis väga jazzilikke kitarriarranžeeringuid, bossanova ja tango elemente ning ka klassikalisemaid kompositsioone. Lisaks esitas ta veel ühe bluesipala pagode, samba alažanri võtmes, mille lõppu mahtus ka väike kantrilik fragment. See kõik ei mõjunud sugugi eklektiliselt, vaid sulas ühtseks väga nauditavaks tervikuks. Ka laulude sisu varieerus. Kuulda sai näiteks pala, mis pühendatud paaridele, kes üksteist ühtaegu nii armastavad kui ka vihkavad, oodi loodusele ja loomadele, mis oli inspireeritud nooruspõlves teda ümbritsenud keskkonnast. Lisaks mahtus repertuaari muusikapala, mille sisu peaks olema tuttav neile, kes on kunagi kohanud inimest, kes teda üldse ei suuda mõista. Iga loo tegid väga veenvaks ja põnevaks nüansid, mis suutsid sõnumi edasi anda ka inimestele, kes portugali keelt ei mõista.

Hoolimata oma klassikalisest muusikaharidusest on Badi Assad intervjuudes tunnistanud tugevat sidet popmuusikaga. Talle imponeerib selle energia, kammitsevate reeglite puudumine ning struktuuriline vabadus. Ilmselt seetõttu tulid lisaks tema enda loomingule ettekandmisele ka mitmed tuntud popmuusika palad. Näiteks esitas ta nii Björki loo ’’Bachelorette’’, Tori Amose ’’Black Dove’i’’ ja Eurythmicsi tuntud hiti ’’Sweet Dreams’’, kuid seda kõike omas võtmes, kasutades enda arranžeeringuid. Badi Assad oli ääretult hästi tabanud lugude algsetele esitajatele omaseid vokaalseid nüansse, mida võis kohati Assadi hääles kuulda. Badi lisas mitmeid lugusid esitades vokaalile ka häälutusi, mille hulka kuulusid nii üminad, loodusest inspireeritud hääled kui ka perkussiivsed helid. Kõik need mõjusid mõnusate täiendavate aktsentidena.

Kontsert oli intensiivne ja hoogne ning poolteist tundi möödus märkamatult. Päris kontserdi lõpus tulid publiku tungival nõudmisel ettekandmisele ka kolm lisalugu, millest viimasena esitas Badi Assad väikese humoorika perkussiivse improvisatsiooni, kasutades rütmide tekitamiseks nii oma häält kui ka jäsemeid ja ülejäänud keha. Sellele järgnes publiku tormiline aplaus.

Badi Assad 24. oktoobril kell 19 Estonia kontserdisaalis