Carmen Paris: Naine, kelle muusikas peitub terve maailm

17. oktoober 2016
Minna Sild

Tõelise kirega inimesed võib ära tunda esimesest silmapilgust. Ja esimesest noodist. Nii oligi Kumu auditoorium laupäeva õhtul täidetud äratundmisega. Lavale oli astunud tulisusest ja uuenduslikkusest pulbitsev hispaania lauljanna ja helilooja Carmen Paris.

 

Carmen Paris on julge artist ja helilooja, kes on toonud aragoonia rahvuslikud jota-rütmid (hispaania keele võhikutele vihje häälduse kohta: hota) ning andaluusia pärimuse tänapäeva ja jazzivõtmesse. Jota on hispaania muusikažanr, mis on tihedalt seotud hoogsa ja uhke kastanjettidega ettekantava tantsuga. Eri stiilide sulandajana on Carmen Paris selle oma loomingus põiminud araabia, ladina ja kuuba rütmidega ning lasknud oma uuendusliku loomingulisuse tõeliselt lendu. Tsiteerides artisti Tallinna kontserdil: „Nüüd teen ühe väikese jota-tango rock’n’roll’i ja jazzi kastmes.“ Tundub, et vähemalt muusikaline toiduvalmistamine on lauljannale südamelähedane, sest ta kasutas veel mitmel korral oma loomingu kohta sõnapaari „kokku küpsetama“. Küpsetistele lisas veelgi vürtsi muusikapalade päritolu selgitamine. Paljud lood on traditsioonilise päritoluga ning artist on neid värskendanud erinevate maailma riikide rütmidest ja stiilidest inspireerituna. Väidetavalt ei ole traditsiooniliste stiilide kaitsjad sellega küll väga rahul, kuid see pole Carmen Parise mängleva loomuse jaoks probleem – lahenduseks võib neile sellel teemal lihtsalt eraldi laulu kirjutada ja just seda ta teinud ongi.

 

Carmen Parise kontsert oli täis tulisust ja kirge, head huumorit, lugusid, naiselikkust ja siirust. Ta viis kuulajad jota’de (igaks juhuks tuletan meelde, et endiselt hääldatakse hota) lainel reisile ümber maailma ning lubas kontserdi lõpuks ikka tagasi tuua. Kuulaja süda jäi siiski veidi igatsema neid kelmikaid rütme ja soojust, mida koos saalitäie muusikaarmastajatega kogeda sai. Artist oskas isikupärasel moel jutustada ka muusikapalade huvitavatest seostest sootuks teiste valdkondadega. Näiteks Šveitsi psühhoterapeudi Carl Jungi ja tema loodud mõistega „sünkroonsus“, mis tähistab tähendusrikkaid kokkusattumisi. Lisaks rääkis artist kvantpõimitusest, mis tähistab samast süsteemist pärinevate osade sünkroonset sarnast käitumist, isegi kui nad teineteisest sadade kilomeetrite kaugusel asuvad. Sellised lood võimaldasid piiluda Carmen Parise elufilosoofia ja teda kõnetavate teemade ukse taha. Kui artist otsustab selle ukse kontserdil avada, saab kuulajale osaks veelgi erilisem ja isiklikum elamus, mis kehtis sada protsenti ka seekord.

 

Lõpetuseks vajab kindlasti mainimist, kuivõrd võimsalt oli saalis tunda Hispaania kogukonna kokkuhoidmist ja kaasaelamist ning samas ka eri rahvusest inimeste ühtset kohalolekut. Hispaanlased ja hispaania keelt kõnelevad eestlased aitasid ühiselt Carmen Parisel lugusid ette kanda, hääldades üheskoos võhikule uskumatuna kõlavaid sõnu. Nagu Hispaania suursaadik kontserdi eel oma kõnes ütles: „Muusika on rahva hing.“ Ilus oli tunda, et see rahvas ei tunne riigipiire, vaid soovib ühe andeka artisti eestvedamisel rännata ringi eri riikides ning kogeda värskeid ja ergutavaid muusikalisi küpsetisi.

 

Carmen Paris

8. oktoobril Kumu auditooriumis
Carmen Paris – vokaal, klaver

 

Vaata kontserdi fotosid siit.