Criss Cross ehk eriliselt erinev kõlapilt

03. märts 2018
Christopher Toomberg

Külmal 1. märtsi õhtupoolikul said kuulajad Kumu auditooriumis nautida Marilyn Mazuri projektansamblit Criss Cross Project. Tegemist on rahvusvahelise kooslusega, milles osalevad tema juhtimisel Taani, Prantsusmaa, Belgia, Luksemburgi ja Eesti andekad jazz-muusikud. Sel aastal esindas Eestit silmapaistev bassist Peedu Kass. Kumus esineti eelviimast korda, sest juba 3. märtsil lendavad muusikud Hollandisse, et kontsertsarjale punkt panna.

 

Criss Cross Projecti repertuaari kuuluvad kõikide liikmete omaloomingulised teosed, mida ühiselt interpreteeritakse. Nii kõlasid näiteks trompetimängija Koen Smitsi kella tiksumist imiteeriv, kuid vahepeal taotuslikult kõiki aja- ja ruumireegleid eirav pala, ja trummar Niels Engeli Põhja-Soomest polaaripiiri lähedalt inspiratsiooni saanud, kuid kummalisel kombel särtsakate rütmide ja värvikireva kõlapildiga lõunamaine lugu.

 

Koosluse värvikaim tegelane oli vaieldamatult trummar ja bändijuht Marilyn Mazur, kes šamaaniliku šarmiga oma veidi koomilise väljanägemisega trummikomplekti tagant vägesid juhatas. Tema lustakad liigutused ja ekstsentrilised üles-alla hüpped aitasid luua sobivat atmosfääri. Võtnud Mazurist šnitti, asus Luksemburgist pärit Niels Engel samuti oma trummikomplekti taltsutama. Klassikalise muusikaga üles kasvanud trummar vaatles instrumenti hoopis teise nurga alt kui enamik teisi trummilööjaid. Kasvavas tempos hakkas temagi muusika rütmis väänlema ning iga natukese aja tagant võis tema käes näha üha uusi ja eriskummalisemaid löökpille, mis kõik muusika voogudesse oma jälje jätsid.

 

Tormilisest percussion-grupist ei lasknud ennast heidutada ei Taanist pärit klaverimängija Soren Gommer, kelle kiired jazzi-käigud ja süntesaatori vahelepõiked muusikasse uusi muutusi tõid, ega bassist Peedu Kass, kes soolode ja rütmi näol paladesse mahedust pakkus. Belgiast pärit vokalist Sarah Klenes’i hääletehnika meisterlik valdamine lisas esitusse eriefekte, mida dubleerisid osavalt hollandlane Koen Smits trompetil ja prantslane Leon Phal saksofonil.

 

Võib öelda, et projekt on külluslikult täitnud oma eesmärgi – igast artistist peegelduvad esituses tema isikupära ja nüansid, mis kõik harmoniseeruvad, moodustades võimsa ja positiivselt tajutava sünergia.

 

Publikuga muljetas Jazzkaare veebireporter Christopher Toomberg.

 

Raivo Tafenau (saksofonist): „Üleüldiselt meeldis, üks viimase aasta parimaid asju, mida olen näinud. Kohutavalt meeldis noorte inimeste koosmusitseerimise rõõm ja bändi üldpilt. Võib-olla oleks tahtnud rohkem kuulata instrumentaliste individuaalselt, kuna bändis olid puhkpillid. Oleks tahtnud näiteks rohkem saada aru teatud saksofoni ja trompeti mängimisliinidest. Samas oli asi nii tervik ja üldse mitte solistipõhine. Veel meeldis mulle väga, kuidas klaverimängija pilli käsitles, ja samuti meeldis ühes aeglases loos Peedu soolo. Ilu ja romatikat sain sellest kontserdist ka lisaks kõigele muule.“

 

Rahel: „Meeldis bändi rahvusvaheline kooslus, sünergia, kõik toimis laval väga hästi. Lust oli muusikute tegutsemist jälgida. Väga imetlusväärne on ka see, et üks staažikas muusik võtab noored kokku ja tegutseb. Näha oli, kuidas noored olid just sellest inspireeritud. Kõik meeldis. Koosseisust varem ei olnud kuulnud, välja arvatud Peedu Kassist.“

 

Andres: „Täitsa omapärane, tegelikult meeldis. Kõige rohkem võib-olla ikkagi see, kuidas nad suudavad oma kava kokku panna. Kohati läks asi käest ära, kakofooniaks, mis oli aga taotuslik. Kuna olen ise sellise rahulikuma jazzi pooldaja, siis võib-olla polnud need kohad lemmikud. Criss Cross Project nime olin varem kuulnud, muusikat spetsiaalselt enne kontserti ei kuulanud. Tahtsin, et oleks üllatusmoment. Kokkuvõtvalt – täitsa äge!“

 

Tiina: „Kontsert oli väga tore. Selles kohutavas kaoses leida totaalne musikaalsus, rütm ja silmapaistev andekus, on omaette kunst. Moodne, puudutav ja hea üllatus. Tore on näha eestlasi tegutsemas koos välismaa artistidega: eestlased ja teised, selline hea mixing. Hea näide sellest, et muusika tase ei olene sellest, kust sa pärit oled. Kui sa valdad oma teemat, siis kõlab kõik imehästi kokku. Rahvusvaheline andekus oli tasemel.“

 

Koosseis:
Marilyn Mazur – löökpillid
Peedu Kass – kontrabass
Sarah Klenes – vokaal
Koen Smits – trompet
Leon Phal – saksofon
Soren Gemmer – klaver, elektroonika
Niels Engel – trummid

 

Vaata kontserdi fotosid siit.