Džässiklubis Illegaard Glenn Miller 100

26. veebruar 2004

Illegaardis kõlab lisaks muule huvitavale muusikale seekord Glenn Milleri auks swing.

Sel reedel, 27. veebruaril kell 22.00 esineb Tartu Jazziklubi Illegaard ansambel Weekend Guitar Trio (Mart Soo, Robert Jürjendal, Tõnis Leemets).
Esmaspäeval 1. märtsil kell 20 tähistatakse sealsamas kuulsa orkestrijuhi ja svingimeistri Glenn Milleri 100. sünniaastapäeva. Peaesinejaks Tartu Junior Big Band, mille külalisteks on trombonist Mart Sork ja saksofonist Marko Mägi. Orkestrit juhatab dirigent Loit Lepalaan.

ANTON GLENN MILLER
1.03.1904-15.12.1944
Swingmuusika kõrgperioodi tipp Glenn Milleri Orkester

G. Miller sündis Clarinda linnakeses Aiova osariigis, õppis Colorado Ülikoolis muusikat. Tromboonimänguoskuse omandas iseseisvalt, varakult tundis huvi arranžeerimise ja kompositsiooni vastu.
1926. aastal oli tema debüüt Ben Pollacki orkestris.1930. aastal töötas Red Nicholsi teatri orksetris ja vendade Dorseyde Big Bandis.
G. Milleri muusikaline tee viis teda alates möödunud sajandi kahekümnendate aastate keskpaigast trombonistina läbi paljude orkestrite, kuna ta lõpuks 1935. aastal kuulus inglise orkestrijuhi Ray Noble’i Ameerikas loodud kollektiivi, olles seal muusikajuht ja arranžeerija. Seal avastas Miller muide ka oma tuntud orkestratsioonivõtte nn. “Milleri kooruse”( kõla, soundi) – klarneti asetamise saksofonide grupi esimeseks hääleks.
1937. aastal katkestas Miller esmakordselt õnne orkestrijuhina, kuid ei tabanud siiski esimese lasuga märki. Aasta hiljem uue koosseisuga läks tal aga korda saavutada tohutu menu ja populaarsus tänu regulaarsetele raadioülekannetele Glen Island Casino tantsusaalist New Yorgis. Läikivate heliplaadiketaste näol sadas äkki Milleri muusikalisi visiitkaarte nagu vihma ja neid haarati lennult.
“Moonlight Serenade”, “In the Mood” ja pikk rida teisi palu kostis kõikjal, kuhu rütmimuusika ulatus. Eriti vaimustuses Milleri orkestrist olid noored, kellele ta pakkus veidi sentimentaalset lüürikat, selle kõrvale aga tugeva kontrastina lausa elektriseeriva pulsiga swinge.
Ansambli- ja kõlakultuuri poolest oli Milleri koorus eriline ja lähedane absoluutsele ideaalile – nn “kristallkoorus”. Milleri orkestri kaastegevusel valmis kaks filmi, kus swing-muusikal oli varasemate taoliste üritustega võrreldes tunduvalt suurem osatähtsus. “Päikesepaistelise oru serenaad” 1941 ja “Orkestri naised 1942.
II maailmasõja ajal juhatas Glenn Miller Ameerika lennuväe orkestrit, 1944. aastal aga nimetati ta Ühendatud ekspeditsioonivägede (AEF) orkestrijuhiks.
Vähem kui viis kuud enne sõja lõppu lendas Miller Inglismaalt Pariisi ja jäi teel teadmata kadunuks. Lese palvel võtsid orkestri juhtimise ajutiselt üle trummar Ray McKinley ja arranžeerija Jerry Gray. Sõja lõppedes pöördus kollektiiv tagasi Ameerikasse ja lagunes. Veidi hiljem kutsus saksofonist Tex Beneke orkestri uuesti ellu, kasutades edasi Glenn Milleri nime.
1965. aastal oli sellel orkestril pikem Euroopa turnee.
Milleri tolleaegsest tohutust populaarsusest kõneleb ilmekalt liigutav asjaolu, et veel aasta pärast tema surma tõi post tema nimele kirju noortelt austajatelt, kes olid alles hiljem tutvunud tema orkestri heliplaatidega, teadmata midagi andeka muusikamehe surmast.
Milleri orkestri tuntumad solistid trompetist Manny Klein, Billy May, Ray Anthony (tenorsax, 1922), Tex Beneke (1914), Boody Hacket (kitarr), vokaalgrupp “Modernaiss”.
Austatud daamid ja härrad, 1. märtsil 2004 oleks saanud hr. Miller 100 aastaseks. Tartu Junior Big Band pühendab selle mehe auks kontserdi, kus kõlavad tema lood, teiste hulgas” Ameerika patrull”, “A String of Pearls”, “Moonlight Serenade”, “In the Mood”, “Song of the Volga Boatmen” jne.
Kontsert algab Tartu Džässiklubis “Illegaard” kell 20.00.
Olete palutud.

Loit Lepalaan,
dirigent