6. juuni Eesti Päevalehes räägib Kristjan Randalu oma uuest projektist koostöös Tallinna Kammerorkestriga, kus on keskmes Entel-tenteli laulud.
Juulis annab Saksamaal resideeriv pianist Kristjan Randalu Eestis koos Tallinna kammerorkestriga kaks kontserti. Seekord võetakse ette vanad head „Entel-tenteli” lastelaulud. Kontsertide materjalidest sünnib helisalvestis „Enter Denter”.
Pianisti küsitles Mart Niineste.
Paljuski on su elukäigu ilmselt määranud lapsepõlve lõpusirgel Saksamaale kolimine, mis oleks sinust saanud, kui oleksid siia jäänud?
Ma olin üheksa-aastane, kui me Eestist lahkusime. Mäletan aga täpselt, et ma kahtlesin siis tõsiselt klaverimängu jätkamises. Olin käinud esimesed kooliaastad Tallinna muusikakeskkoolis. Rutiin oli tugev ja nõudmised kõrged. Tahtsin klaveri asemel trumme mängida, see jäi aga ainult ideeks. Mõned aastad hiljem Saksamaal käisin ka trummitundides, aga siis oli klaverimäng juba rohkem esiplaanil.
Ma arvan, et Eestisse jäädes ei oleks ma jõudnud selle muusikani, mida praegu mängin. Kas ma oleks üleüldse muusikuks saanud – kes teab. Ajad olid siis väga muutlikud ning uus materiaalne vabadus ja valikuvõimalused tundusid nii mõnelgi prioriteete muutvat.
Rahvusvahelise mehena oled siiski loonud ja säilitanud tiheda sideme Eesti džässiskeenega. Mis sind meie muusikute puhul võlub?
Keel on määrav ja seetõttu on koostöö lauljatega igal juhul teistmoodi. Koos Hedvig Hansoniga mängisin siiamaani ainult Eestis, aga Siiri Sisaskiga mujal esinedes on alati huvitav näha, kuidas publik reageerib. Kui rääkida lihtsalt muusikast ja muusikutest, siis ei mõtle ma sellele, et tegemist on Eesti pillimehega. Muusika on selleks liiga universaalne ja võrdlus globaalne. Mis puutub inimestesse ja nendega suhtlemisse, siis on keel, sellega kaasnev mentaliteet ja arusaamad muidugi tähtsad. Ühine emakeel tugevdab igal juhul üksteisemõistmist, nii muusikas kui ka elus.
Valgre kohta on ohatud, et kui seda sõda poleks olnud… Osa ENSV džässientusiastidest heliloojate kohta on tagantjärele kirjutatud, et maailma-klass. Oleksoloogiahuvi rahuldamiseks küsin: kui tihti esitad välismaal Eesti autorite loomingut ja kuidas seda vastu võetakse?
Olen teinud mõned töötlused Eesti muusikast ja neid ka korduvalt esitanud: Ernesaks, Eller, Valgre. Publik on hästi vastu võtnud, aga nende jaoks on tegemist lihtsalt ühe looga. Puudub seos originaali ja sellega kaasneva ajalooga.
Kui nüüd oleksoloogias püsida: mis oleks olnud, kui polnuks sõda? Kas Valgre oleks kirjutanud Broadwayle muusikali? Ma ei usu, et määrav oleks olnud ainult maailmaklass.
Loe artikli tervikversiooni 6. juuni Eesti Päevalehe Laupäeva lisast.