Jazzipäev koos muusika ja kunstiga – 18. aprill

01. aprill 2004

Eelmisel aastal oli Jazzkaare “Kunsti ja muusika päev” üle ootuste populaarne – muuseumides ja kunstinäitustel mängisid eesti muusikud mõttetihedat kammerjazzi ning inimesi kogunes kuulama hulgi.

Eelmisel aastal oli Jazzkaare “Kunsti ja muusika päev” üle ootuste populaarne – muuseumides ja kunstinäitustel mängisid eesti muusikud mõttetihedat kammerjazzi ning inimesi kogunes kuulama hulgi.
Idee ise on üsna lihtne, sest sellised ruumid, kus igapäevaselt eksponeeritakse loova kunstimõtte resultaati, on juba iseenesest laetud teatava vaimse pingega. Kuid see on vaikne (loe: vaikusega) pinge, kus reeglina on ainsateks helideks eksponaatide vaikelu ees aeglaselt kohti vahetavad inimesed.
Muusikaga kaasneb nendes ruumides üks lisamõõde, mis võib aga ei pruugi purustada kunsti kujuteldava pisimaailma. Õiged helid täiendavad esteetilist ruumi, avardavad seda. Midagi taolist juhtus eelmisel aastal ja kindlasti juhtub ka sel aastal – “Kunsti ja Muusika Päeval”. Parimad loomingulised muusikamõtted eesti muusikutelt!

Basic Concept
Tallinna Kunstihoones kell 12.00
Saksofonist Raul Sööt on oma ansambli loomingulist eesmärki defineerinud kui muusikat vaimsuse poole püüdlevatele inimestele, kes on väsinud meinstriimist, kuid siiski peavad lugu traditsioonidest.
Tegelikult pani Sööt sellist algideed sisaldava ansambli kokku juba 1990. aastate alguses, kui algas tema tihedam koostöö kitarrist Ain Aganaga. Grupilt ilmus mitu heliplaati, kuid esimene Basic Concepti nime all tehtud CD oli 1997. aastal välja antud “Love For Sale”, mis lennutas jazzlauljana orbiidile Hedvig Hansoni. Et Raul Sööt viibis alates eelmise kümnendi lõpust pidevalt välismaal, omandas oma jazzihariduse teel mitu diplomit ja täiendas ennast saksofonikuulsuse Gary Thomase käe all. siis oli ka Basic Concepti idee sel ajal varjusurmas.
Aga nüüd on Sööt tagasi ja tulvil loomingulisi ideid, millest osalist aimu andsid need seaded, mille ta tegi Estonian Dream Big Bandi auhinnaga pärjatud plaadile (2002). Saab olema põnev naasmine.

Villu Veski ja Tiit Kalluste
Kadrioru lossis kell 14.00
Saksofonisti ja akordionimängija tihe koostöö on väldanud aastaid ning kunagisest ühisest svingimisest on nüüd välja kasvanud pikk mõtteline maailmareis. Kõigepealt “Põhjala Saarte Hääled” (1998) oma karge meditatiivse mõtisklusega. Mitu aastat hiljem järgnes sellele melanhooliat õlgadelt raputav ergas järg. Viimasel ajal on aga Veski ja Kalluste eestvedamisel kogunud publikut nende tangokava ja Havai muusikaga programm “Elu ja Rütm”.
Jazzkaarel mängivad saksofonist ja akordionist muusikat kogu sellest areaalist, millega nad on tegelenud. Aga teevad seda meditatiivsel kammerlikul moel.

Jaak Sooäär ja Kalle Kalima
Eesti Kunstimuuseum, Rüütelkonna hoone, kell 16.00
Nii Jaak Sooäär kui ka soome uue jazzi üks kitarrilootusi Kalle Kalima on erinevatel puhkudel musitseerinud koos saksa saksofonisti Daniel Erdmanniga. See pole nende ainus ühenduslüli. Muusikalise mõtlemise sarnasus liidab rohkem. Mõlemad mehed on avara kujutlusvõimega improviseerijad, kes peavad täiega lugu ka struktuuridest ja korrapärast.
Kitarrimängud, millele Sooäär ja Kalima kuulajat osalema kutsuvad, annab võimaluse viibida põhjamaise esteetilise anarhia eesliinil.

Hortus Musicus
Kadrioru loss, kell 17.00
Eelmise aasta Jazzkaarel üllatas Hortus Musicus jazzihuvilisi kontserdiga, kus nad musitseerisid koos jazztrummarite seltskonnaga ja otsisid vana ja uue, ida- ja läänemaise ühiskõla. Nüüdki kutsub Andres Mustonen & kolleegid oma lossikontserdile külalisi, kuid rütmiorgiat ei tule. Pigem tasub loota vanamuusikale omasel viisil improviseerimist, vaimset avatust ja meeldivalt pealetükkimatuid üllatusi. Mustonen tavatseb rõhutada mõtet, et muusika ei pea olema ahistatud geograafia või ajaloovöönditega. Selle mõttega tasub kontserdile minnagi.

Siim Aimla Trio
Tallinna Kunstihoone, kell 18.00
Soomes jazzihariduse saanud trompetisti trios on kaasalööjateks bassist Raul Vaigla ja trombonist Eduard Akulin. Grupi liidri sõnul on tegemist omapärase koosseisuga selleski mõttes et kõik grupi liikmed on vaheldumisi nii solisti kui rütmigrupi rollis.
Kontserdi kava koosneb peamiselt originaalkompositsioonidest, sekka ka mõned värsked seaded tuntud jazz-standarditest. Gruuv on see ühendav lõim, mis põimib trio muusikas kokku erinevate stiilide mõjud.

Raivo Tafenau ja Meelis Vind
Niguliste Muuseum-Kontserdisaal, kell 20.00
Raivo Tafenau on Jazzkaare üks veterane. Mitmete koosseisudega on ta esinenud, kuid üks püsivamaid ja ka sisulise lihvi poolest üks järjest säravamaid teemante on saksofonist duo koos klarnetist Meelis Vindiga. Koos on nad mänginud alates 1996. aastast ja ülesastumisi Jazzkaarel on olnud mitmeid.
Tafenau-Vindi improviseeritud kompositsioonides ja komponeeritud improvisatsioonides on nii ülimat pühalikku tõsidust kui muhedat nalja. Lähedalt vaadatuna ja kuulduna on sellise klassiga muusikute koosmäng kahekordne kunstiline nauding.

Ewert Sundja ja Virgo Sillamaa
Pärnu Uue Kunsti Muuseum, kell 16.00
Ewert on tulevikulootus. Ametlikult kinnitas seda võit viimatisel noorte lauljate konkursil “Kaks takti ette”. Aga ta on olnud agar kaasalööja ka mitmel Jazzkaare korraldatud üritusel. Enne tänavust Jazzkaart käis Ewert esinemas koolides. Ewert Sundjat kitarril saatev Virgo Sillamaa õpib Eesti Muusikaakadeemia elektronmuusika stuudios. Kitarri on ta õppinud Otsa-koolis Mart Soo käe all. Tal on oma jazzgrupid 4 Dune Quartet ja Down Beat-trio.