Kontserdikaja: JK: Avishai Coheni kontsert lõi kuulaja pahviks

24. aprill 2008

Avishai Coheni trio tuli ja võitis. Kaasa laulnud ja plaksutanud publik ei tahtnud muusikuid lavalt ära lubada ning uue plaadi “Gently Disturbed” partii osteti ära minutite jooksul.

Kolmapäeval, 24. aprillil üllatas Avishai Cohen Vene teatris kuulajaid energilise kavaga, kust ei puudunud ka ootamatud lisalood. Midagi nii võimast pole Eesti džässipublik tükil ajal kuulnud.

Laura Paju ja Ester Eggert olid kohal, et uurida publiku arvamust.

Kolm aastat tagasi Tallinnat väisanud Avishai Coheni trio andis taas suurepärase kontserdi. Elamuse ootel oli Vene teatrisse kogunenud rahvahulgal ei tulnud pettuda. Iisraeli päritolu bassist ja helilooja Avishai Cohen koos noore pianisti Shai Maestro ja trummari Mark Guilianaga suutsid juba peale teist lugu publiku maruliselt aplodeerima panna.

Juba kolm aastat tagasi Jazzkaarel esinedes näitas kontrabassimängija Avishai Cohen meisterlikkust erinevate stiilide ühendamisel. Tema soolod on nagu omaette gruuvi õpik, mis hõlmab samas endas tubli annuse Coheni kodumaa, Iisraeli, kultuurilisest taustast. Trummar Mark Guiliana astus Eesti publiku ees üles samuti kolm aastat tagasi ning tema tanelrubenlikult terav trummikäsitlus on püsinud muutumatuna. Ainukeseks uuenduseks bändis oli seega noor, vaid 20-aastane klahvpillimängija Shai Maestro, kes lisas esitusele veelgi enam juudikultuuri hõngu.

See oli maailmamuusika sugemetega džäss, mille Coheni trio endaomase stiiliga kompaktseks tervikuks ühendas. Voogavad rütmistruktuurid täitusid kõige ürgsema energiaga, mis kohati lausa rõõmuvärinaid tekitas. Selle ühtse voogamise sisse peidetud põnevad rütmivaheldused ning fantaasiaküllased improvisatsioonid hoidsid iga hetk kuulaja tähelepanu ärksana.

Cohen, Maestro ja Guiliana olid laval nagu üks organism, mille osad dünaamilise, ent hästi funktsioneeriva terviku moodustasid. Kohati tundus, justkui mängiks iga pill ise rütmi ja teemat, aga ometi – see kõik kõlas ideaalselt kokku. Ajuti muutusid mängijad kavalalt riukalikuks, jättes pianist Shai Maestro üksi lavale improviseerima, siis jällegi innustati trummar Mark Guilianat metsikuid soolosid maha mängima. Kõige keskmeks oli aga Avishai Cohen ise, kes ikka ja jälle bassil ülipõnevat heliakrobaatikat sooritas.

Tõeliseks maiuspalaks kujunes kontserdi lõpuosa, kus trio ootamatute lisalugudega lagedale tuli. Paljuski juhtus see tänu publiku erakordsele kaasaelamisvõimele. Juudi rahvaviisi töötluse „Shalom” esitas Cohen lauldes ja end bassiga saates, ärgitades ka kuulajaid kaasa ümisema.

Impulsiivselt alanud Beatles´ite „Come Together” viis rahva täiesti pöördesse, nii et paljud rõõmuga kaasa laulsid. Hiljem Avishai Cohenilt autogrammi küsides sain teada, et tema jaoks tähendabki kontsert eelkõige jagatud elamust.

Nii arvasid kuulajad:
Reigo Ahven, trummar:„Ma arvan, et me saime absoluutse koorekihi. Ma ei ole nii head džässikontserti mitu aastat kuulnud. Tõesti, see oli meeletu! Kõikide tüüpide individuaalne tase on võimas, samas ka see, kuidas nad kokku kõlavad. Selles muusikas on nii palju džässiesteetikat. Tavaliselt on niimoodi, et maailmamuusika on hakanud domineerima, aga nüüd tuli paras annus džässi. No ei olegi sõnu! Müstiline, ma arvan, on kõige parem sõna selle kontserdi kohta.”

Lauri Lehtsaar, õpib H. Elleri muusikakoolis klaverit:„Minu meelest ansambli töö oli nii paigas, pole ammu näinud sellist kooslust. Hästi viimistletud teosed ja esitus. Kuigi need rütmid seal vahepeal trummidega olid kindlasti väga improvisatsioonilised.”

Priit Arge, õpib Viljandi Kultuuriakadeemias trumme:„Eelmine kord kui kontserdil käisin, oli tõeline üllatus, müstika. Aga nüüdseks ma olen juba tõeline fänn, olen neid palju kuulanud. Sakala saal oli tookord hästi suur ja võimas, oli powerit. Ikkagi pealava ja võimsam kõla. Heli oli tegelikult ka nüüd väga hea, lihtsalt atmosfäär oli intiimsem. Ma siia tulingi sellepärast, et mulle meeldib Avishai looming. Ma ütleks, et nad teevad tõeliselt ilusat kunsti. Nad on nii virtuoossed mängijad. Kui ma esimest korda nägin, siis mõtlesin küll, et paremini vist ei saa enam mängida, see on absoluutne tipp.”

Johannes Tralla, ETV kultuuriuudiste reporter:„Mulje on ülivõimas. Ma tegin just eile Coheniga intervjuu ja kuulasin DVD plaati. Aga kõik, mis on kord üles võetud, ei saa enam topeldatud. Kontrollitud mulje edastamine ju piirab asja tõelist olemust. Täna oli ülivõimas. Ma olen viimasel ajal päris palju kontsertidel käinud, aga nii puhast ja sügavat elamust pole ma ikka väga tükil ajal saanud.

Ühest küljest see, kuidas ta valitseb oma instrumenti ja kuidas neil bändisiseselt on tegelikult kolm solisti, kes suudavad kokku panna harmoonilise terviku. Teisest küljest see, kuidas ta suhtleb publikuga. Ta suudab tuua oma juured, nagu ta ise ütleb, sellesse New Yorgi klassikalisse peavoolu džässi ja miksida kokku kõige sellega, mida me oleme harjunud kuulma džässina kontserdisaalides. See teeb lihtsalt hingetuks. Ma võiksin seda muusikat laivis tundide kaupa kuulata. Suurepärane!”

Tanel Ruben: „Minu jaoks oli tänane juba kolmas Avishai Coheni kontsert. Kõik need on väga head olnud. Kaks Tallinnas ja üks New Yorgis. Coheni tase on selline, et keegi teine sinnani ei küüni.”

Naisterahvas: „Vapustav kontsert oli. Täiesti üllatav. Pole ammu sellisel käinud. Cohen suhtles publikuga väga meeldivalt. Tõesti hästi tore.”

Mihkel, kontorirott: „Nii tore ja mitmekesine kontsert. Rütmilised lahendused olid väga meeldivad. Ja see, kuidas publik kaasa elas, oli eestlaste puhul ikka midagi erakordset.”