JK: Jazzivulkaan aktiveerus

24. aprill 2010

Olge valmis, vulkaanilist jazz’i hakkab nüüd jugadena voolama! Hanna Varkki teeb ülevaate tänavuse Jazzkaare reedeõhtusest avapeost Von Krahlis.

Jazzkaare reedeõhtuse avapeo Von Krahlis lükkas käima tuliuus Lin’s System. Kui ajakirjanik väikese hilinemisega kohale jõudis, oli pidu juba alanud ja publik Eduard Akulini tromboonikeeristes õõtsumas. Tujuküllane gruuv tekitas Marilin Kongo kergejalgsel juhtimisel kohe tantsulise meeleolu. Meeleolukaks jazzimiseks oli lavale toodud laiendatud kaheksapealine koosseis. Lisaks kavas mainituile veel toetavad taustalauljad ja perkussionistid.

Ülevaate tänavuse Jazzkaare reedeõhtusest avapeost Von Krahlis toob lugejani Hanna Varkki.

Värske grupi kõla oli küll ühtlane, kuid edaspidi tuleks kasuks rohkem reljeefi meloodiates ja pillikäsitluses. Solist Marilin Kongo varjundirohke hääl kadus kahjuks alatasa teiste instrumentide taha ära. Nende funk sai häid impulsse juurde Erykah Badu „Apple Tree“ kaverdusest. Nurgelisem kõla ja lõhutud rütmid läksid otsemat teed jalgadesse. Esile tuleks tõsta Virgo Sillamaa dünaamilisi kitarrisoolosid.

Krahli baariosas oli end juba sisse seadnud tuleohtlik ühemeheorkester Kalle Mathiesen. Eesti publikule on ta vana tuttav, vabajazzi austajad on võinud tema plahvatuslikke trummisoolosid kogeda The Dynamite Vikings’i kontsertidel. Tema ülevoolav loovus ja leidlikkus ei tunne piire. Sooloprojekt „Kalles World Tour“ on selleks parim väljendus, kus kõik, mida ta oma trummipulgaga puudutab, muutub ülemeelikult vabaks jazz’iks. Pulgad ei olnud kohustuslik element, selleks sobisid ka kingad, nukud, akutrell-vispel, kunstkondid. Trummid asendusid aeg-ajalt baarileti, reklaamtulba või kõhunaha rütmidega. Garaažis musitseerides oleks tal kindlasti veelgi külluslikumalt mürainspiratsiooni.

Sämpliteks sobisid kõik keskkonnast leitud helid. Eelnevalt loodud helijuppide peale ladustas ta laivis mürase rütmika ja leitud kõlad. See tõi paralleeli kaks aastat tagasi esinenud prantsuse grupiga TH8, kes kasutas samuti rikkalikku löökpilliparki. Kuid Mathieseni puhul on see kõik veel palju spontaansem ja pulbitsevam. Oma mängulises esituses jõudis ta laulda, räppida ja beat-box’ida, kehastuda tsirkuseartistiks ja näppeviskavaks hevirokkariks. Musklit näidata ja vihaselt vigurdada.Tema helitöötlusmasinast muundusid tundmatuseni ka balkani biidid ja india traditsiooniline laul. It’s a curse to be talented. You always need to be better, laulab ta. Sellesuunaline areng on tema puhul ka märgatav. Otsige teda järgmiste päevade jooksul Tallinna linnatänavatelt helisid lammutamas!

Vulkaanihoiatus oli antud. Mathieseni lühishow’le järgnes ülemisel laval eriliselt oodatud Jean Louis Trio. Kui Mathieseniga raputati laamu lahti, siis nendega pääses laava tõeliselt liikvele. Koos tossu- ja tuhapilvedega, kogu oma looduslikus ilus ja ohtlikkuses. Pealtnäha tavapärane ohutu jazztrio – trompet, kontrabass, trummid. Kuid niipea kui poogen bassikeelt puudutas, oli selge, et now for something completely different. Ähvardav rokkimine algab esimesest hetkest peale. Trompet teeb kuninglike helide asemel rasket elektrikitarri häält, kontrabassist väljuvad roosteplekised kõlad. Seda kõike manava ja tormise rütmika raamis. Aeg-ajalt paistavad mõned helgemad pilved, kuid üldtonaalsus sünnib grayscale’ist.

Muusikud on algusest peale väga kontsentreeritud, tundub, et mõtete tõlkimisel muusikaks ei lähe kaduma ühtki helikildu. Kõla saab sellega tihke ja intensiivne. Pärast mõnekümneminutilist täiskeskendumist lubavad nad endale vabamaid hetki, kus hetkeks enese tekitatud tormi muigega kõrvalt vaadata. Erinevad muusikalised mõjutajad läbivad nende puhul rikastatud metalli filtri, tekitatud kõla on kare ja see suur hõõrdejõud mõjub vastavalt ka emotsioonidele. Kuid valdavatele jämedatele kõladele sekundeerisid ka heledamad triibud ja õhulisemad momendid. Näiteks drone’i taustal pääsesid mõjule roobilähedase poogna tekitatud peened ülemhelid. Elektroonika abiga vahetasid nad vastavalt hetkedele sujuvalt instrumentide originaaltämbreid ja moondatud kõla.

Prantslaste force majeure suutis publikut põhjalikult liigutada ning avas paljulubavalt seekordse jazzfestivali. Olge valmis, vulkaanilist jazz’i hakkab nüüd jugadena voolama!

Fotogalerii vol 1
Fotogalerii vol 2
Fotogalerii vol 3

Avapidu Von Krahli teatris ja baaris
reedel, 23. aprillil kl 22

Jean Louis Trio
Lin’s System
DJ Alexander Barck
DJ P Julm & DJ 3mil