JK: Mis värvi on jazz?

21. aprill 2008

Kes ütleks, kas jazz on abstraktne või konkreetne, impressionistlik või ekspressionistlik, plaan või performance? Kunstihoones nähtu-kuuldu põhjal arutleb selle üle Hanna Varkki.

Kunstide pühapäeval sai teoks eriline üritus, kus värve ja vorme viisistas eesti kitarristide 48-keelne grupp Estonian Guitar Octet ning helisid maalisid üheksa noort kunstnikku kolmest Tallinna kunstikoolist.

Kitarristidest olid laval Jaak Sooäär, täies koosseisus Weekend Guitar Trio (Robert Jürjendal, Tõnis Leemets ja Mart Soo), Paul Daniel, Virgo Sillamaa, Kalle Tikas ja Tarvo Kaspar Toome. Kunstikoolidest olid esindatud Tallinna Kunstikool, Sally Stuudio ja Tallinna Pelgulinna Gümnaasium.

Hanna Varkki kirjeldab pühapäevast performance’it Kunstihoones.

Kontserdi tutvustus kõlas vägagi intrigeerivalt. Esiteks on erakordne juba kaheksast kitarristist koosnev ansambel, kus kohtuvad igaühe omapärane pillikäsitlus, musitseerimiskogemus ning maailmataju. Sinna lisada JazziMaali häppening: pintslid, mis hakkavad liikuma jazzipulsil! Sõna “häppening” sündmuse tutvustuses viitas samuti, et oodata võib ootamatusi. Vaimusilmas (-kõrvas) kujutlesin midagi ülimalt improvisatsioonilist. Tegelikkuses osutus raskuspunkt pigem kompositsioonile suunatuks. Kuid põnev pärastlõuna sai siiski tagatud.

Kuulajana tekkisid silme ette kineetilised heliskulptuurid, kus põhimaterjaliks anselm-kieferlikud maalilised metall-lehed, tuul ja vesi neid vormimas. Kunstikoolide vahelisel võistlusel võtsid kuju kolm teistsugust varianti nägemuste lõputust võimalikkusest.

Pelgulinna gümnaasiumi maal osutus muusikute lemmikuks. Nemad leidsid oma vaste keelpillikaela keerdus „teo” kujul, mis ümbritsetud abstraktsematest pintslilöökidest ja värvilaikudest.

Publiku lemmikmaal Sally Stuudio esindajatelt kujutas musta-sini-lillat öist linnamelu. Kunstikooli õpilased lähenesid kõige realistlikumalt ning kollase-punase-musta kompositsioonis võis ära tunda käesoleva kontserdi misanstseeni.

Kitarride ühismaaling kasutas enamasti dissonantseid, mürarikkaid värve ning oli justkui tihedate traatharjastega pintsliga visandatud. Kuulda sai impulsiivseid rokilikke kollaaže, kandlelikke kõlasid, summutatud keeli, kriiskavaid metsavaime, ähvardavalt kumisevaid veemulle, raua tagumist kõrgete temperatuuride juures. Kuid karedate proge-helide vahele mahtus ka meloodilisemaid ja ämbiendiseid maailmu.

Eriliselt kaunis kokkumäng kõlas Paul Danieli melanhoolsele ja voogavale kompositsioonile ülesehitatud palas. See lugu tõi sisse akvarellilikke sulavaid toone. Ruumikogemuse osas tulid silme ette pildid mäestikujõest, mille pinnalt peegelduvad päikesevalguse valusad teraskiired.

Lugude käigus tervitati ka prantsuse popkunstnik Orlani, kelle indiaani-seeria tööd kroonisid EGO seljataguseid seinu. Ehk leidis mõni kuulaja just nende teravate fototöötluste ja karmikoelise kitarridžässi vahel kontrapunktilised seosed?

Selline kontsert oli suurepärane demonstratsioon näitamaks, et muusikat kujutab iga inimene ette täiesti omamoodi. Igaüks leiab omad vasted ja kujundid, tõlkimaks helide keelt sõnadesse, piltidesse, maitsetesse, lõhnadesse, puudutustesse … Loodetavasti innustas see ka publikut aktiivseteks otsinguteks muusika interpreteerimiseks endale sobivasse sünesteetilisse vormi.

Idee ühendada jazz-muusikat ja maalikunsti ühise projekti käigus on igati tänuväärne ning sobitub hästi Jazzkaare vaheldusrikkasse programmi. Kuid ehk võiks järgmisel aastal džässil ja värvil voolata lasta veelgi vabamalt?
Maalijad võtsid vastu küll impulsse muusikast, kuid kas ka vastupidi? Muusikud ja maalijad võiks üksteisele ruumis lähemale paigutuda, et tekiks silmside ja mõlemapoolne interaktsioon. Kuid miks üksnes maalijad? Ehk hoopis ka kujurid? Või videokunstnikud? Huvitav oleks näha mõlemapoolset loomeprotsessi reaalajas ja täiesti improvisatsioonilisel kujul.

Kes ütleks, kas jazz on abstraktne või konkreetne, impressionistlik või ekspressionistlik, plaan või performance?

Estonian Guitar Octet ja JazziMaali häppening
20. aprillil kell 14.00 Tallinna Kunstihoones

KOOSSEIS:
Jaak Sooäär – kitarr, live-elektroonika
Paul Daniel – kitarr
Robert Jürjendal – kitarr, live-elektroonika
Tõnis Leemets – kitarr, live-elektroonika
Virgo Sillamaa – kitarr
Mart Soo – kitarr, live-elektroonika
Kalle Tikas – kitarr, live-elektroonika
Tarvo Kaspar Toome – kitarr, live-elektroonika

Tallinna Kunstikool
Sally Stuudio
Tallinna Pelgulinna Gümnaasium