Kadi Vija – sõnatuna muusikas

10. märts 2013
MARJE INGEL

Märtsikuu teisel õhtul esines Kumu Auditooriumis Kadi Quartet. Eesti päritolu lauljatari järgi nime saanud ansambel oli siinsetele kuulajatele seni veel tundmatu nagu Kadi Vija isegi, sest viimased kaheksa aastat on lauljatar elanud Soomes ja just seal on ta hakanud muusikaga professionaalsel tasandil tegelema. Nüüd tõi kontsertreis ta Eestisse ning kindlasti võime teda siinmail kuulda edaspidigi.

Mina kuulsin Kadi Vijat esimest korda mulluse Pori Jazzi festivali lõpujämmil, kus ta jäi kõrva maitseka tõlgendusega ballaadist „My funny Valentine“. Ka Talvejazzi kontserdil Kumus oli kavva võetud jazziklassikat. Kontserdi algusse paigutatud jazz-valss „Someday my prince will come“ haakus lauljatari välimusega – lühikest suvist kleiti kandev Kadi Vija mõjus seda esitades tõepoolest oma printsi ootava teismelise tütarlapsena. Kogenematust ei saanud talle aga ette heita. Kui lauljatari etteaste näiski kohati konarlikuna, siis põhjustas seda tema tuntav pingutus eesti keelt rääkida, nimelt on Soomes elamine tema emakeele oskusele päris tugeva pitseri jätnud.

Kadi Vija tugevus jazzmuusikuna ei seisne niivõrd laulmises, kuivõrd oskuses improviseerida. Hääletämbrilt pole ta vähemalt praegu, oma lauljatee alguses, veel eristatav kümnetest teistest noorukestest vokalistidest, küll aga eristab teda neist tema tugev instrumentalisti aluspõhi. Ta ei karda scat-improvisatsiooni ka keerukamais lugudes, ning, vähe sellest, kirjutab neid keerukamaid lugusid ka ise, tehes seda lauljale üsna ebatüüpiliselt – nimelt kirjutab ta ka sõnadeta laule. Enamikul lauludel on siiski ingliskeelsed sõnad, need on Kadi kooliõe Elina Koivisto sulest.

Kontsert hõlmas ka sõnadeta teoseid, näiteks üht koduse ülesandena valminud lugu Bostonis Berklee College of Music’us vahetusüliõpilasena veedetud õppeaastast. Lihtsamatelt järjest keerulisematele lugudele kulgevas kontserdikavas oli see üsna keeruka ülesehitusega teos jäetud lõpu poole. Siin kõlas vokaalimprovisatsioon üksnes trummide saatel, ilma ühegi harmooniainstrumendi toeta.

Veel ühe Vija ebatavalisema teosena kõlas samuti sõnadeta lugu tabava pealkirjaga „Projekt“, mille meloodia kiiretele noodipassaažidele olekski küllap raske olnud sobivat teksti lisada. Pala teema esitasid vokalist ja pianist unisoonis, seejärel järgnes kontrabassi improvisatsioon, mis kohati kuuldus laulvamana kui lauljatari kirjutatud meloodia ise. Tõsi küll, teemameloodiast laulvamana kõlas ka Vija enese vokaalimprovisatsioon.

Kokkuvõttes näitas Talvejazzi kontsert Kadi Vijat mitte niivõrd laulja kui muusikuna, kes kirjutab ja improviseerib tänapäevases helikeeles värske kõlaga jazzmuusikat. Kadi Quartet tervikuna koosneb kõrgel tasemel noortest talentidest, kellest küllap edaspidi veel palju head kuuleme.

 

Kadi Quartet 2. märtsil kl 17 Kumu auditooriumis 

koosseisus:

 

Kadi Vija – laul

Mikael Myrskog – klaver

Pasi Toivanen – kontrabass

Tomi Saikkonen – trummid