Leopardmehe eksperimendid sämpleril

19. aprill 2015
Mariliis Rannama

Jazzkaare avapäeva viimane, hilistel öötundidel alanud kontsert oli kõike muud kui uinutav. Tatu Rönkkö ehk Blood On A Sampler või leopardmees, nagu ta ise endale selle etteaste jooksul viitas, pakkus kuulajatele köitva elamuse, milles segunesid eksperimentaal- ning avangardmuusika viited, kaasakiskuvad rütmipuhangud ning kübeke müramuusika elementegi. 

Tatu Rönkkö kava oli täpselt sama vürtsikas ja särav kui tema lavariietus, ehk Balti jaama turult enne kontserti soetatud leopardimustriline hommikumantel. Kui kontserdi avaloona sai kuulda efektidest küllastatud ning kaheksakümnendate aastate trummimasinatest tuttavate helidega põneva rütmi kombinatsiooni, siis mida edasi, seda julgemaks ka üleminekud erinevate sämplite ja kõlade vahel muutusid. Küllap just tänu kasutatud trummisämplite toonile võis Rönkkö mitmes loos kuulda sarnasusi tuntud Ameerika avangardgrupi The Residents kaheksakümnendate aastate perioodi muusikaga. Ehkki elektrooniline muusika iseenesest on tänapäeval kõike muud kui uuenduslik nähtus, sai Rönkkö etteaste puhul nautida tema põnevat erinevatest sämplitest kohapeal kokku ehitatud rütmide loomise tehnikat.

 

Erilist mainimist väärivad öökontserdist hetked, kui Soome trummariga koos astusid lavale kohalikud artistid Peedu Kass ning Taavi Kerikmäe. Tatu Rönkkö ja bassist Peedu Kassi ühiselt esitatava loo jaoks sai Rönkkö inspiratsiooni Tallinnast – taustal mängis Eesti esileedi jutuga sämpler ning rütmielementidena tulid kasutusele Tallinna linnaruumis lindistatud helid. Kassi basskitarr lisas Evelin Ilvese Tallinnat tutvustava monoloogiga loole fungiliku alatooni. Müramuusika austajatele oli kontserdi kõige ahvatlevamaks hetkeks arvatavasti koostöö Taavi Kerikmäega. Ei juhtu just väga tihti, et kuulajatel oleks võimalik laval näha üht väga varajastest elektroonilise muusika instrumentidest nimega teremin. Teremin juhatas oma inimhäält meenutava heliga sisse Rönkkö ja Kerikmäe ühise müraloo, milles eelnevast rohkem eksperimenteeriti rütmide lõhkumise ning tugevasti moonutatud karmikõlaliste helidega. Tegemist oli kogu kontserdi kõige mitmepalgelisema looga, küllap mängis siinkohal rolli ka fakt, et see oli Rönkkö ja Kerikmäe esmakordne koos musitseerimine.

 

Kui välja jätta ilmselge taotluslik vastuolu, mis hooti tekkis tantsulise rütmi, vokaalisämplite ning moonutatud helide vahel, siis näis esmakuulamisel pealkiri ”Blood On A Sampler” veidi eksitavgi – üleüldine toon oli lugudel siiski kübeke helgem kui “veri sämpleril” võiks viidata. Erinevaid elemente ja põnevaid hetki oli Rönkko etteastes niivõrd palju, et neid kõike ette loetlema hakata ei ole põhjust. Kontsert viitas eksperimentaalmuusika paljudele olemuslikele elementidele. Esitluses oli improvisatsiooni, kordusi, tonaalsuse ja helikõrgusega mängimist, helide täielikku moonutamist ning erinevate muusikažanrite- ja elementide kokku sulatamist ja kiiret vaheldumist – idamaisetest helidest kuni kiriku- ja filmimuusikani välja. 

 

17. aprillil Punases Majas

Tatu Rönkkö “Blood On A Sampler”

 

Koosseis:

Tatu Rönkkö – sämpler ja efektid

Peedu Kass – basskitarr

Taavi Kerikmäe – teremin, MIDI klaviatuur ja arvuti