Moersis puhus värskeid tuuli

05. juuni 2009

Julgete improvisaatoritena andsid tooni naismuusikud Jaapanist ja Koreast. Mali lauljatar Rokia Traore meelitas haaravate aafrika rütmidega tantsima.

29. maist 1. juunini toimunud Moersi muusikafestivali pealaval vaheldusid ansamblid, kellest üks oli pöörasem kui teine ning midagi päris “normaalset” kuulda tundus selles kontekstis eksitusena. Mari Hiiemäe kirjeldab kuuldut-nähtut.

Kuigi praktiliselt kõik bändid mahukast festivaliprogrammist olid üsna “hullud”, oli kavas vaheldusrikkust sellegipoolest küllaga.

Põhjala saundidega eksperimenteerisid Islandi päritolu Aber Valgeir Sigurðssoni bänd, mis kasutas kõlapiltide loomiseks muuhulgas akordionit ja elektroonilist põhja ning Eivind Aarset Sonic Codex – ühtlaselt kulgeva ja reglementeeritud kõlaga segu rangest rokist ja igavikulist helidest.

Põgusalt haakus eelminetatute omaga ka Eivør Pálsdóttiri muusika, mis oli ajendatud Fääri saarte laulutraditsioonidest. Ka Eesti muusikutega mitmeid koostööprojekte teinud Eivør pakkus kuulamiseks kava, mis propageeris naturaalsaunde ning kõlas erinevalt festivali läbivast elektroonilisest ja eksperimenteerivast rütmiliinist pisut põikuvalt leebelt ja kompaktselt.

Jaapani tüdrukutebänd Nisennenmondai pakkus vahelduseks klubidesse passivat intensiivset monotoonsetel kordustel põhinevat rokki, mille loomes oli suurim roll trummarneiu Sayaka Himeno kanda.

Eriliselt meeldejääva etteaste tegi nooruke Mali juurtega Aafrika lauljatar Rokia Traoré, kelle säravast etteastest kujunes festivali kõige tantsutavam osa. Ammutades tugevasti ainest Lääne-Aafrika muusikatraditsioonidest, mõjus Rokia moodsa maailmamuusikauuendajana, kellel õnnestub traditsiooniline muusikapärand valutult moodsasse rütmikeelde ümber tõlkida, ilma et selle algne olemus kahjustada saaks. Rokia hüppas ja kees, tõmbas publikut hoogsalt kaasa ning soovijad võisid seks puhuks pinkidest vabastatud põrandal tantsimisest lõbu tunda.

Uuenduslike improvisatoorsete jazzvariatsioonide esitajaiks oli tänavu kohale kutsutud terve valik New Yorgiga seotud aktiivseid muusikuid niihästi vanemast (Marc Ribot, Wayne Horvitz, The Trio koosseisus Muhal Richard Abrams, George Lewis ja Roscoe Mitchell) kui uuemast põlvkonnast (Colin Stetson, Darcy James Argue, Zs, Mostly Other People Do the Killing, Charlie Looker jt).

Mitte-ameerika bändidest torkasid suuremate eksperimenteerijatena silma Black Napkins ( Holland), kes oskas väga sugereerivaid ebaharmoonilisi helisid toota ning sOo´s cOllage (Korea) eesotsas naispianisti sOo-Jung Kae´ga. Samuti pöörane Elephant9 (Norra), mis ühendas tulise rütmiga ülevad süntesaatoriakordid ning Wanja Slavin Sextet (Saksamaa), mille kavast mõned jupid sisaldasid isegi meloodilisi lauluridu, suuresti siiski aga köhimist, kiiksumist ja muid vokaalvõtteid meeldiva välimusega mustajuukseliselt naisvokalistilt Idabet Ramadanilt.

Moersi festival on tugevalt free ning publik seda sealt just ootabki. Reede ja laupäeva piletid olid tänavugi välja müüdud ning kui rääkida festivaliga kaasnevast suurkogunemisest maksustatud festivaliala ümber laiuvates telklinnakutes, siis kogu festivali ajaks kohale tulnud rahva hulk (kellest suur jagu küll kontsertidele ei jõudnudki), küündis korraldajate hinnangul koguni 180 000 inimeseni.

Üllataval kombel suudab Moersi festival tõmmata kokku väga suuri rahvahulki ning säilitada jätkuvalt oma orientatsioon uuendusliku ning avangardjazzi suunas, mis paljude muude jazzifestivalide programmis saab vähese publikuhuvi tõttu moodustada vaid marginaalse osa.

Moersi 38. muusikafestival toimus Lääne-Saksamaal Moersi linnas 28.05-01.06. 2009
jazzkaar.ee tänab Moersi Festivali korraldustiimi