MUUSIKA LILLEDEST JA AUTODEST

14. detsember 2015
Mariliis Rannama

Lustaka nimega prantsuse-jaapani duo Donkey-Monkey on selleaastase Jõulujazzi üks omanäolisematest esinejatest. Reedeõhtusel NO99 jazziklubi kontserdil kõlas Eve Risseri ja Yuko Oshima suust korduvalt väide, et Donkey-Monkey muusikas ongi vaid kaks teemat – lilled ja autod. Vaatamata muusikute humoorikatele vahemärkustele oli tegemist kompleksse etteastega, millest kostis läbi täpsus ja tahe katsetada.

 

Viimase aasta jooksul on Donkey-Monkey reisinud läbi Euroopa ning kirjutanud uusi lugusid, osa kontserdil esitatud lugudest oli aga nende 2011. aastal ilmunud albumilt Hanakana. Kui mitu kõlanud pala olid lausa popilikult kaasahaaravad, siis Donkey-Monkey pole tegelikult kaugeltki naljatlev koosseis. Ettevaatlikult võiks ehk nimetada seda uueks jazziks, mis balanseerub kuskil klassika, eksperimetaalmuusika, roki, popi, avangardi ja free jazz’i piirimail. Lillede ja autode paralleel ei ole selles mõttes kuigi juhuslik, sest Donkey-Monkey helge klassikaline klaver vaheldus karmimate ning jõulisemate mootorisarnaste rütmidega, tekitades pidevaid õrn-karm kontraste ja muutuva tempoga helimaastikke. Mõlemad muusikud kasutasid oma instrumentidele lisaks elektroonikat, tuues seeläbi klaveri ja trummimängu juurde põnevaid helivärvinguid ja kordusi.

 

Äärmiselt põnev on alati see, kui on võimalus näha John Cage’i abil kuulsaks saanud ettevalmistatud klaveri tehnikat. Eve Risseril oli klaver prepareeritud paljude teipide ning plastikust lehtedega. Tahtmatult tekitas johncagelikku õhustikku seekordsel kontserdil ka publiku üsnagi vali sumin ning baaris kolisevad nõud. Muusikute kommentaaridest publiku lärmi kohta võis järeldada, et need helid ideaalis küll muusika osaks ei pidanud saama, kuid avatuma meelega kuulajale võis ümbriteva keskkonna helide ja muusika kokkumäng mõningal juhul lausa põnev tunduda.

 

Donkey-Monkey

11. detsembril NO99 jazziklubis

 

Koosseis:

 

Eve Risser – klaver

Yuko Oshima – trummid