Muusika novembrinumbris on külluslikult jazzi

31. oktoober 2006

Ajakirja Muusika novembrinumber kajastab Euroopa vanimat jazzfestivali Molde Jazzi. Toomas Rulliga koos musitseerinud norra jazzkitarrist Frode Barth aga räägib koostööst meie jazzmuusikutega.

Ajakirja Muusika novembriunumbris tuleb pikemalt juttu suvisest Molde jazzifestivalist. Norras käis Euroopa üht hinnatumat jazzifestivali kaemas Madli-Liis Parts.

Pealkirja all “Fjordide Molde on suvise Norra džässipealinn” saab lugeda Euroopa vanima jazzifestivali meeleoludest:”Juba neljakümne kuuendat aastat korraldati Moldes rahvusvaheliselt väga kõrgel tasemel džässifestivali, mis on suutnud vältida kommertsialiseerumist ning säilitanud džässiampluaa avangardist popdžässini. Vähesed džässifestivalid maailmas saavad rääkida sellisest järjepidevusest, stilistilisest mitmekesisusest, unikaalsest aurast ning ka majanduslikust edust. Festivalil on võime innustada muusikuid esitlema oma uudisteoseid või osalema ainult selleks sündmuseks kokku kutsutud koosseisudes.

“Molde Jazz” on põlvkondade festival, kus nii kuulaja kui ka vabatahtliku abilisena on käidud vähemalt teismeeast saadik. Õhustiku poolest veidi sarnane Viljandi folgiga või “Pori Jazziga”, on norralaste esifestivalil siiski kosmopoliitne aura.

Norrast on pärit ka kitarrist Frode Barth, kes on peategelane kollektiivi BAR (Barth-Aaserud-Rull) uuel plaadil “Going North”. Intervjuus Joosep Sangale räägib ta norra jazzist, oma enda tegemisest ning muljetest koostööst eesti muusikutega.

Selle sügise üks plaadiuudiseid on album “Going North”, millel mängib ansambel BAR (Frode Barth kitarril, Per Willy Aaserud trompetil ja Toomas Rull trummidel). Eesti-Norra ühisprojektis teevad külalistena kaasa veel bassistid Mats Eilertsen ja Mihkel Mälgand ning pianist Jürmo Eespere. Suurema osa plaadi paladest on loonud Frode Barth.

Küsimusele, millise mulje jättis Frode Barthile Eesti jazzielu, vastas muusik järgevalt:”Olen siinset muusikat üsna palju kuulanud. Ma tunnen juba kakskümmend aastat Raul Sööti, kellega kohtusime kunagi endises Jugoslaavias ja uuesti siis, kui ta õppis Kopenhaagenis. Rauli kaudu kohtusin Toomaga ja me andsime viie aasta eest koos kolm kontserti Soomes, festivalil “April Jazz”. Olen mänginud ka koos Hedvig Hansoniga.

Mulle näib, et siinsed muusikud võtavad rohkem mõõtu ameerika jazzilt. Minu kodumaal me püüame leida midagi, mis on seotud meie elulaadi ja loodusega. Selles on meil suured traditsioonid – Jan Garbarek, Terje Rypdal, Nils Petter Molvaer, Arild Andersen jt. Ma kuulan ameerika jazzmuusikuid, aga ma ei taha neid kopeerida, kuigi see oleks väga lihtne.”

Plaadiarvustuste rubriigis “Melomaan” arvustab plaati “Going North” Tõnis Leemets.

Ajakiri Muusika uues numbris on ka palju piirideülest: Ki:wa kajastab festivali Hea Uus Heli, Lauri Sommer kirjutab Stingi uuest elulooraamatust ning Talvi Nurgamaa “piirideta muusikust” Kim Kashkashianist. Riho Sibul arvustab Bob Dylani uut plaati ning Tõnu Karjatse ECMi uue talendi Francois Couturier´ värskeimat albumit.

Ning mõistagi on uues Muusikas palju klassikalist: kaaneintervjuu on peatse juubilari Ants Üleojaga, kajastatakse meie kontserdielu ning vahendatakse muusikauudiseid.