Muusikast, filmist ja härra Komedast

20. veebruar 2015
Minna Sild

14. veebruari pärastlõunal Kumu auditooriumis viibinud said tunnetada silmade ja kõrvade imelist sünergiat, mis sündis läbi filmimuusika ja muusikafilmi. Just sedasorti programmi tõi lavale Talvejazz koostöös Poola suursaatkonna ja Kumu kunstimuuseumiga.

 

Poola helilooja ja jazzpianisti Krzysztof Komeda elu ja loomingut tutvustanud pärastlõuna oli täis noort energiat, kui muusikat tegema seadsid end eesti ja läti noored ja andekad, kes tolleks pärastlõunaks olid koondunud nime alla What’s Up, Mr Komeda?. Värvikirev kooslus esitas muusiku filmimuusikale pühendatud loomingut tänapäevasel ja värskel kujul, rõhudes enam rütmilisusele ja energilisusele. Helipildi muutis veelgi elavamaks akordioni kasutamine, mis trompetiga kooskõlas tekitas kuulajale kujutluspildi romantilistest õhtustest Pariisi – või miks mitte Krakówi – tänavatest. Sekstett täitis lava tempoka soolode vaheldumisega, lastes kõigil instrumentidel särada. Pilku ja kõrvu köitsid kontrabassimängija Martin-Eero Kõressaare ilmekas kehakeel ning pianist Kirke Karja mängleval kergusel ühe käega mängitud klaverisoolo. Visuaalselt ilmestasid kontserti poola fotograaf Marek Karewiczi mustvalged fotod Krzysztof Komeda elust.

Pärast kontserti oli aeg avada see põnev karakter, kes eelnevalt kuuldud heliloomingu taga peitub. Näidati varalahkunud jazzigeeniuse elust tehtud dokumentaalfilmi „Komeda, Komeda…“. Teise maailmasõja ajal üles kasvanud ja kõrva-nina-kurguarstiks spetsialiseerunud doktor avastas oma talendi ja hakkas patsientide kõrvade eest hoolitsema hoopis muusika kaudu, andes välja üle kümne albumi. Seejuures oli ta nii mõjukas, et oma armastatu tõttu Rahmaninovist inspiratsiooni ammutanud heliloojat peetakse üheks olulisemaks figuuriks Euroopa jazzikoolkonna tekkes. Komeda leidis oma tõelise kutsumuse filmimuusikas, mida tõestab ka tõsiasi, et tema kirjutatud muusikat on kasutatud ligi kuuekümnes filmis. Lisaks ühistöödele filmimaailma suurkujudega, nagu Andrzej Wajda, Ingmar Bergman jpt, oli Komeda kõige kõnekam koostöö poola režissööri Roman Polanskiga, kes filmis kirjeldab, kuidas Komedal olid temaga koos töötades alati vabad käed liikuvate kaadrite muusikaga ellu äratamiseks. Kes teab, mida Komeda veel saavutanud oleks, kui ta juba 38 elatud aastaga oskas endast tulevastele põlvedele niivõrd sügava ja tähendusrohke märgi maha jätta?

 

What’s Up, Mr. Komeda? Kumu auditooriumis 14. veebruaril kell 16

Koosseis:

Kirke Karja – klaver

Allan Järve – trompet

Jaak Lutsoja – akordion

Edgars Rugājs – kitarr

Martin-Eero Kõressaar – kontrabass

Aleksandra Kremenetski – trummid