Muusikatööstus otsib väljapääsu

14. märts 2003

Globaalset plaaditurgu valitseb viis hiiglaslikku plaadifirmat. Võimalik, et aasta lõpuks on see number tublisti väiksem.

Liialdused liialdusteks, kuid plaaditurg on kiiresti kokku tõmbunud ning suurtele tegijatele on selgeks saanud, et endistviisi jätkata enam ei saa. Sony vahetas presidenti ning uus tegevjuht on teatanud, et plaanib suuremaid ümberkorraldusi. AOL Time Warner arutab seda, kas mitte liita oma muusika-osa mõne muu kompaniiga, hoopis maha müüa või jaotada osadeks ja mõnest tükist loobuda. Muu hulgas on uuritud, kas ostjaks ei võiks olla inglaste EMI.
EMI pakkus ennast hiljuti müügiks, kuid ei leidunud ostjaid. Olles ainus suurplaadifirma, millel pole omanikuna seljataga mõnda suurt meediakompaniid, on mure mõistetav. Samas on EMI hingekirjas niisugused edukad tegelased nagu Norah Jones ja Rolling Stones, rääkimata hästi teenivast arhiivist, kuhu muu hulgas kuuluvad ka biitliplaadid.
Maailma suurima plaadifirma Universal kohta on samuti liikvel signaale, et kui leiduks ostja, siis… Universali käes on umbes viiendik globaalsest plaaditurust. Ebakindlust on vaatlejad tabanud ka BMG ridadest.
Muutused on analüütikute arvates paljus tingitud muutustest, mis 90ndatel on toimunud majanduses, ühiskonnas ja tehnoloogiates. Samuti märgitakse, et tegemist on äärmiselt suure kontsentratsiooniastme saavutanud majandusharuga. Mullu kahanes globaalse muusikaturu maht kümme protsenti, tänavu oletatakse kahanemisnumbriks kuus protsenti.
Oletatakse, et kõigi suurfirmade jazz-alajaotused ei jää muutustest puutumata, kuigi näiteks eelmisel aastal Ameerikas selle zhanri muusika müügi osas kahanemist peaaegu polnudki.