Oslo Jazz: Jazzikriitika minevikust, tänapäevast ja tulevikust

18. august 2011

 

Norra meedias on X Factor tähtsam kui jazz

Probleemid, millega kolleegid Norrast rinda pistavad, on tuttavad. Jazzile pühendatakse pressis liiga vahe ruumi, professionaalsel tasemel tegutsevaid ajakirjanikke on vähe. Paradoksaalsel kombel on Norra jazz just praegu elamas kuldajal ja seis on parem kui ei kunagi varem. Kuid kriitika kiratseb. Jazznytt peatoimetaja Jan Granlie ei loo illusioone ja arvab, et musta stsenaariumi järgi on kahe, kolme aasta parast tema ajakiri Norras üldse ainuke, kes jazzist veel kirjutab. “Meediat köidab X Factor või mistahes muu reality show igal juhul rohkem,” leiab Granlie. 

Diskussioonil kerkis üles ka kusimus, kellele jazzikriitik kirjutab, kes on tema truu lugeja… Saksofonist Petter Wettre tunnistas, et muusikakriitika ei lähe talle vähimalgi määral korda, kuna vajaliku info hangib ta meelsamini YouTube’ist voi biograafiaid lugedes. Wettre pole kindlasti ainus niimoodi mõtlev muusik, kuid loomulikult võib tuua palju vastupidiseid näiteid artistidest, kes end muusikaajakirjandusega pidevalt kursis hoiavad.

 

Riik paneb käe alla

Palju oli juttu jazzikriitika ebapädevusest. Paneelil osalejad jõudsid järeldusele, et see valdkond vajab tingimata põlvkonnavahetust, kuid noori inimesi, kes oleksid ühtaegu muusikaliselt kompetentsed ja samas head kirjutajad, on leida raske. New Yorgi jazzielu kajastavat ajakirja juhtiv Andrey Henkin väitis, et muusikalisi teadmisi on voimalik omandada järjepideva tööga enda kallal, ent elementaarset kirjaoskust õppida pole sugugi nii lihtne. “Ameerikas on levinud selline nähtus nagu fan writing. Osa inimesi arvab, et see, kui palju plaate neil kodus on või kui mitmel kontserdil nad nädalas käivad, annab neile mingi eesõiguse jazzist kirjutamisel.Tegelikult loevad ka paljud muud aspektid,” leidis Henkin. 

Jazzikriitikuks hakkamine leiba lauale ei too. Nii kirjutavad ka Jazznyttis artikleid avaldavad inimesed lugusid oma päevatöö kõrvalt. Norra suurim jazziväljaanne on Granlie sõnul võrreldes sarnaste ajakirjadega muudes maades siiski võrdlemisi heas seisus, sest saab riiklikku toetust. Oluline organisatsioon on Norra Jazzifoorum, mis on kohalikku jazzielu edendanud juba aastakümneid. Norra on jõukas maa ja senikaua kui naftat leidub, liigub natuke krabisevat ikka ka jazzi tengelpunga. Jazz on Norras tõepoolest lausa nagu riiklik prioriteet.

 

Norra koolitab uusi jazzikriitkuid

Debatt oli mõtteliseks kulminatsiooniks mitu päeva kestnud töötubade seeriale, kus kogenud ajakirjanikud jagasid näpunäiteid noortele entusiastidele. Initsitaatoriks Jan Granlie ja tema ajakiri Jazznytt. Granlie selgitas, et projekt on alles lapsekingades, kuid plaanib laieneda teistelegi Norra festivalidele. Eesmärk on koolitada uusi jazziajakirjanikke, kes teeksid oma tööd innustunult ja kvaliteetselt. Workshoppidest osavõtnutele tehti ülesandeks kasutada saadud kogemusi mõnest Oslo jazzifestivali kontserdist kirjutamisel. 

Konkreetset inspiratsiooni on see projekt saanud ilmselgelt Londoni jazzifestivalilt, kus noori julgustab jazzist kirjutama juba ligi kümme aastat käimas olev programm nimega “Write Stuff”. Loodetavasti puhub Granlie tänuväärne ettevõtmine elu sisse ka Norra jazzikriitikale, mis paljude noorema generatsiooni muusikute arvates on hetkel igavalt ettearvatav ja mitte piisavalt provokatiivne. 

 

25. Oslo Jazzifestival toimub 15. – 20. august 2011