Risti-rästi rütmide lummuses: ansambel Criss Cross Project - Festival Jazzkaar

AADRESS: Pärnu maantee 30-5, Tallinn 10141

TELEFON: +372 666 0030

EMAIL: info(ät)jazzkaar.ee

03/03/2018 Risti-rästi rütmide lummuses: ansambel Criss Cross Project

Arvustused Eveli Paalberg

“Kas said kõik kirja?” ulatas kaaslane mulle kompassi, et leiaksin lummava muusika radadelt taas tee dialoogi juurde. Tõepoolest, märkmeid sai rohkem kui lehekülg, sest muusika, mis Kumu laval ansambli Criss Cross Project esitluses kõlas, mõjus kui värskelt pressitud apelsinimahl, mis keha talveunest äratab ning energia ja mõtted voolama paneb.

 

Taani legendaarse helilooja-löökpillimängija Marilyn Mazuri juhitud andekatest muusikutest koosneva rahvusvahelise koosseisu kontsert oli tuuri viies. Esimest korda oli ettevõtmisse kaasatud ka Eesti muusik Peedu Kass. Kas koosseis ka esimese kontserdi ajal end niivõrd vabalt ja vahetult väljendas, jääb siinkohal vastuseta, kuid Kumu auditooriumis nautis seitsmeliikmeline seltskond pidu laval maksimaalselt. Sündmustest ette hüpates võib öelda, et “klaaside täitmiseks” tehti põhjalikum paus vaid laulja Sarah Klenesi loodud ballaadi “Chance” ajal, mille kaunis õrn meloodia haaras kuulajad täielikult enda valdustesse. See oli imeline!

 

Kontserdi algus mõjus aga kui mõne maailmakuulsa filmi avastseen – võimsate improvisatsioonidega toodi publik saali ja pandi uks kinni. Nii ei jäänudki enam ruumi mõtetele, mis peas enne kontserti olid. Silm uudishimutses Marilyn Mazuri muljetavaldava instrumendipargi juures ning kõrva jäi helide sünergia, mis enamasti tekkis Mazuri loodud kompositsioonidest.

 

Pala nimega “Kiiresti märtsis” maalis toreda pildi jääpurikate sulamisest, mis esialgu päikse käes vaikselt instrumentaalselt tilguvad ning seejärel kiiresti nirisedes katuseäärelt sootuks lahkuvad. Just siin võiks esile tuua Mazuri enda esitluse detailsust – olles ümbritsetud erinevatest löökinstrumentidest, ei kaotanud ta intensiivust ka siis, kui mängida tuli neist vaid üht-kaht.

 

Kogu kontserdi vältel hoiti publiku meeled ärkvel ja põnevil. Kolmandaks roaks oli menüüs midagi klassikalisema jazzi austajale. Pianist Soren Gemmer viis publiku Chicago suitsusesse baari. Gemmeriga ühinesid trompetil Koen Smits ja kontrabassil Peedu Kass. Üheskoos kulgeti täielikus mõistmise ja muusika tajumise rütmis ning on raske uskuda, et enne tuurile asumist tehti proove vaid neli päeva. Samas, Kassi sõnul olevat see isegi liigne luksus. Järelikult võib kooskõlamise vaid andekuse süüks panna.

 

Mõnevõrra väljakutsuvam teos oli dünaamiline süit, mis andis julgelt ruumi Sarah Klenesi vokaalimprovisatsioonile, kuid lisaks Belgia jazzilaulikule liitusid häälelise mänguga kõik kollektiivi liikmed, üllatades publikut kord sosina, kord valjeneva kõnega. Süidist võis leida isegi kohati kosmilisi helisid, mille kutsus ellu pianist Soren Gemmer, kes oskuslikult klassikalist klavermuusikat segas uue moodsa jazziga. Mitmekülgses teoses tekitasid võimsa energia ka trummar Niels Engel ning Marilyn Mazur, kes võtsid hetke, et löökpillidel sõna otseses mõttes ühes rütmis mängida. Tulenevalt kollektiivi juhi erialasest fookusest, suunas rütm oma olemuses tervet kontserti, pakkudes kord põhjamaist detailsust ning siis jälle Ladina-Ameerika päikselisust, kuid mitte hetkekski ei tundunud see pealetükkivana.

 

Mazuri juhtfiguur kerkis tõeliselt esile palaga “All the birds,” kus võttis juhtlinnu rolli, kuid erinevalt reaalsest linnuparve lendamisest, kus juhtlindu koormuse tõttu sageli vahetatakse, laval rolle ei vahetatud. Polnudki vaja, sest Mazur ei väsinud kordagi – seda nakatavat energiat oli tõenäoliselt tunda ka Kumu viienda korruse näitusesaali. Imetlusega vaatasid naise tegutsemist ka noored kolleegid laval. Instrumendipargi kõik pillid viidi sõidule. Sõit kulges Kesk-Aafrikasse, kus trummide rütmis sai energilisest linnuparvest hiiliv kaslaste kari. Kusjuures kummitama ei jäänud siinkohal niivõrd trummid, vaid hoopis põnev klaveripartii.

 

Kuna kõigil muusikutel oli võimalus esitlusele tuleva osas kaasa rääkida, siis kontserdi kirss tordil oli Peedu Kassi suunistel valitud polka ja sellele omaselt võis tõdeda, et publik tantsiskles Kumust koju ja julgen mõelda, et seal ka veel edasi, sest aplausi raugedes võis saalist kuulda vaid kiidusõnu.

 

CRISS CROSS PROJECT feat. Marilyn Mazur & Peedu Kass (Taani-Eesti-Luksemburg-Pransusmaa-Holland)

Koosseis:
Marilyn Mazur – löökpillid
Peedu Kass – kontrabass
Sarah Klenes – vokaal
Koen Smits – trompet
Leon Phal – saksofon
Soren Gemmer – klaver, elektroonika
Niels Engel – trummid

 

Vaata kontserdi fotosid siit.