Sügisjazz: Kihiline muusika mõtlevale inimesele

29. oktoober 2009

Tom-Tomm Kvintett andis 8. oktoobril klubis Plink Plonk põneva muusikaliselt mitmekesise kontserdi.

8. oktoobri õhtul kell 10 on Tartu klubi Plink Plonk askeetlik saal ehmatavalt inimtühi. Aega parajaks tehes võtavad tulijad märksa õdusamas punase sisustusega kõrvalruumis kohvi ja kooki ning ootavad, kuni rahvast lisandub ja pidu pihta hakkab. Kella 23 paiku kostab kõrvalsaalist lõpuks tasane trummimüdin ja inimesed lahkuvad õdusate tugitoolide embusest. Esimene lugu kõlab klubijazzi lubavalt, kuid publiku jalg veel ei tatsu, vaatamata sellele, et hõredalt sisustatud ruum on tantsimiseks otsekui loodud. Seistakse äraootavalt püsti, sest istumiskohta ju polegi.

Marje Ingel oli kohal ja annab toimunust ülevaate. Pala lõppedes tervitab Toomas Rull kuulajaid ja ütleb esimese loo pealkirja olevat „Teadaanne“. Sama palaga algas ka tema kvinteti tänavu kevadel ilmunud plaat, mille tutvustamiseks käidi kontserte andmas üle kogu Eesti. Uuel kontserdiringil on aga esinemiskoosseis pisut muutunud: kahe klahvpilli asemel kõlavad nüüd klahvpill ja kitarr ning laval asendab Jürmo Eesperet Marek Talts.

Algul mõistatan tükk aega, miks teda kuulda pole, aga siis taipan, et kitarr ja saksofon mängivad unisoonis, kitarr on plaadil Eespere mängitud klahvpillipartiid täpselt üle võtnud ja jääb kõlapildis rohkem esiplaanile tõstetud saksofoni varju. Olukord muutub siiski niipea, kui järg jõuab soolodeni. Seni ehk pigem mahedamakõlalist muusikat tegevais koosseisudes figureerinud Talts tõestab end arvestatava fusion-kitarristina, ning astub kitarri jätkuvalt tagasisidesse viies pikka „näost-näkku“ dialoogi võimendiga.

Plaadimaterjalile truuks jäädes on kontserdil isegi lugude järjestus sama, mis CD-l, kuid kuna kitarrist ikkagi klahvpilli teha ei saa, siis kõlas on erinevused kindlasti olemas. Võibolla on kitarri lisandumisest tingitud ka kõlapildi suhteline lähenemine Mahavoki loomingule, mis teatavasti samuti on fusioni-lembene. Lisaks fusionile ja kohatistele klubijazzi mõjudele on Tom-Tomm Kvinteti muusikas tunda ka latin jazzi hõngu. Eriti kostab see kõrvu Raun Juurikase ladinaameerika-pärasest klahvpillikäsitlusest.

Korraga toimub muusikas palju. Kui jagada bändi kõlapilt kolmeks kihiks rütmi-, akordi- ja soolopillide kaupa, siis juhtub kõigis neis kihtides kogu aeg midagi, rütmifiguurid on tihti igas kihis erinevad, rääkimata mõnigi kord siksakiliselt vastassuundades liikuvatest meloodiajoonistest. Kõike seda jälgida on ääretult põnev, kuid samas parajat intellektuaalset pingutustki nõudev ning see selgitab ehk, miks igati tantsusobilikus kohas pealtnäha täiesti tantsusobiliku muusika järgi siiski keegi tantsima ei hakka. Keerukusele vaatamata pole Toomas Rulli muusika kuivalt tehniline, esitajad mängivad seda hea fiilinguga, küllap on nad helilooja ja ansamblijuhiga ühel lainel.

Mõtteainet pakuvad ka lugude pealkirjad, mis mõjuvad eriti intrigeerivalt siis, kui neid järjest lugeda: 1. Teadaanne; 2. …ja mina ei tea mitte midagi; 3. SMS laen; 4. Poolita; 5. Labor; 6. Mistahes teade; 7. Kiire, kiire, kiire!; 8. Püüa päeva. On need pandud huumoriga või mõeldud ühiskonnakriitilise kommentaarina? See jääb juba iga kuulaja kaasa ning välja mõelda.

Kui bänd kummardab ja lavalt lahkub, saab kontsert kiire lõpu: publik plaksutab, vilistab ja huilgab küll nagu meeletu, aga selleks, et esinejaid tagasi kutsuda, jääb neil jõudu väheks: saalis on siiski kõigest umbes viiskümmend inimest. Ehk pole Tartu jazzipublik veel harjunud Plink Plonkis käima.

8. oktoobril 22.00 Tartus klubis Plink Plonk Tom-Tomm Kvintett
Koosseis:
Toomas Rull – löökpillid
Raul Sööt – saksofon
Raun Juurikas – klahvpillid
Marek Talts – kitarr
Mihkel Mälgand – bass