Täiuslik Vaikus: Bellissimo, signore Trovesi!

21. veebruar 2010

Festival Täiuslik Vaikus teenib oma muusikavalikuga vaid kõrgemaid punkte – 19. veebruaril esinenud duo Trovesi-Coscia on selle parimaks näiteks.

Festival “Täiuslik vaikus” tõi Tallinnasse sel aastal tõelise maiuspala – Itaalia puhkpillimängija Gianluigi Trovesi ning akordionisti Gianni Coscia duo. Ivo Heinloo nautis täiel rinnal Euroopa tippude esinemist Mustpeade Majas.

Gianluigi Trovesi on muusik, tänu kellele ma avastasin enda jaoks Itaalia džässi. Et ooperimaa ka selles valdkonnas suurepäraseid virtuoose toodab, on muidugi ammu teada. “In Cerca di Cibo” on jätkuvalt üks ECM-i “öökapiplaate”, mida võib alati naudinguga üle kuulata. Eestisse tuli Trovesi aga hoopis kavaga “Round About Weill”, mis samuti plaadistatud ja kõige kõrgemal tasemel tunnustust leidnud.

Trovesi erilisusest räägib kõnekas asjaolu, et isegi tavaliselt oma väljaütlemistes üsna salvava tooniga Richard Cook on oma Jazz Encyclopedia´s sunnitud itaallast puudutavas sissekandes tõdema: almost painfully lovely music. Üllatav on juba seegi, et Trovesi mitte-briti ning mitte-ameerika džässmuusikuna on selles teatmeteoses oma koha üldse leidnud.

Laval oli Trovesi-Coscia duo näol kahekümneaastase koostöö vili. Vili, mis on küpsenud kaua ja omandanud aja karastuses täidlase mahlakuse. Niivõrd pikk kollegiaalne suhe suubub paratamatult muusikute jaoks teatavas mõttes rutiini, nii et mitte ainult lavalt räägitavad lood, vaid ka lood sellest, kuidas neid lugusid ikka ja jälle räägitakse, kipuvad muutuma pelgalt kombetäitmiseks. Muusika jääb sellest muidugi puutumata ning kõlab alati värskelt.

Trovesi ja Coscia eelistasid publiku poole pöörduda oma emakeeles, mis paisutab kõik bella´d bellissimo´deks ja molto´d moltissimo´deks. Sõnaline huumor on tihedalt keelega seotud ja kuigi laval koos muusikutega viibinud tõlk tegi oma parima, ei andnud meeste itaallaslik sõnaohtrus kontserdile otseselt ka midagi juurde.

Kavast. See oli lustakas ja suhteliselt eklektiline, võimalikult laia spektrit kattev, sugugi mitte ainult Kurt Weilli loomingust koosnev, täis pikitud puänte ja teravmeelseid vahepalu. Üks ettekandmisele tulnud pala olla inspireeritud karussellimuusikast ning just taoline karussellidele omane värvikirevus nende helidega esmajoones seostuda võikski. Trovesi muusika, olgu see siis 17. sajandi tantsust või juudi rahvamuusikast inspireeritud, on äratuntav, täis vahemerelise eluviisi kergust ja kirge. Milline kontrast kontserdi toimumise hetkel väljas valitsenud jäiste oludega!

Nüüd seisab ees aasta aega pingsat ootust – kelle ECM-i artistidest festival “Täiuslik vaikus” järgmisena külla kutsub. Nimekiri on pikk ja paneb suu vett jooksma, ükskõik kust otsast seda lugema hakata.