Tampere Jazz Happeningi esimene päev: free jazzist maailmamuusikani

05. november 2014
Marje Ingel

Kui Jazzkaare veebireporter Marje Ingel Tamperre jõudis, oli Jazz Happening juba alanud. Tänavu 33. korda toimunud festivali jazziarengut toetav visioon meelitas kohale sadade kaupa kuulajaid, saalide keskmine täituvus oli 90 protsenti. Saadud elamused ületasid aga kindlasti 100 protsendi piiri.

Traditsiooniliselt neljapäevaõhtuste tasuta kontsertidega avatava festivali tasuline põhiprogramm käivitus reedel seekord Yrjö auhinna üleandmise tseremooniaga. Selle Soome jazzmuusikute kaalukaima preemia saaja valib välja Soome Jazzliit. Tänavu anti Tamperes koos Yrjö auhinnaga ka Varjo-Yrjö preemia, mida jagab YLE Jazzradio Soome jazzikultuuri edendavale ettevõtmisele, ning Andania auhind, mis on mõeldud kas üksikisikule või organisatsioonile pikaaegse Soome jazzi edendamise ja tutvustamise eest.

Tänavuste laureaatide hulgast on eesti publikule tuntuim küllap trummar Markku Ounaskari, kes Soome lahe lõunakaldal lava jaganud ka eesti jazzmuusikutega. Reedese muusikaprogrammi avaski Ounaskari auhinnakontsert koos flötisti ja saksofonisti Jone Takamäkiga. Meditatiivne ja tasahaaval intensiivsemaks kasvav muusika mõjus lausa šamanistlikult ning sobinuks hästi mõne rituaalse tantsuetenduse kandjaks. Publikut jagus avakontserdile teenimatult vähevõitu, küllap põhjustas seda leige suhtumine ametlikesse tseremooniatesse.

Intensiivsuselt alustas järgmine pealaval esinev kollektiiv The Thing sealt, kus Ounaskari-Takamäki duo lõpetas. Tampere Jazz Happeningi püsiesineja saksofonist Mats Gustafsson oli seekord kampa löönud teiste karastunud free jazzi viljelejate trummar Paal Nilssen-Love’i ja bassist Ingebrigt Håker Flateniga ning koos rünnati kuulajate volüümitaluvuse piire. Muusika, mida trio mängis, polnudki nii väga vaba ehk “free”, kaootilisuse asemel rõhuti ekstaatiliselt korduvatele riffidele, mis paari loo puhul tundusid olevat laenatud mõnest rock’n’rolli palast.

Vaheldust otsiv kuulaja võis minna üle hoovi teise kontserdipaika klubisse Telakka ning lasta Kallio Slaaki muusikal kõrvu paitada. Kolme löökpillimängija Mika Kallio, Mikko Hassineni ja Anssi Nykäneni trio kasutas palju gonge ja muid populaarmuusikas mitte väga levinud löökriistu, mille metallikõlin hääbus pikkadesse pausidesse. Mõtlik muusika sobis sissejuhatuseks souli mängivale järgmisele pealava ansamblile. Grupi liider trompetist Takuya Kuroda kuulub plaadifirma Blue Note artistide hulka ning ühendab oma muusikas õnnestunult jazzi minevikupärandi ja tulevikku vaatava visiooni.

Tampere Jazz Happeningi reedese kontserdipäeva üheks kulminatsiooniks kujunes tablavirtuoos Zakir Hussaini etteaste koos mitmete sugugi mitte vähem meisterlike muusikutega. Sellest kontserdist jäid enim meelde Hussaini duett-duell india flöödi bansuri mängija Rakesh Chaurasiaga ning usbekk Abbos Kosimovi virtuooslik soolo daira trummil.

Õhtu lõppes samuti maailmamuusikaga: ansambel Tamikrest sulatas osavalt ühte lääneliku hard rocki ja tuareegi pärimusmuusika mõjud. Tampere Jazz Happeningi bukletis võrreldakse nende muusika transilikel kordustel põhinevaid rütmipööriseid Sahara liivatormide keeristega. Paraku tegi ülesastumine festivaliklubis kell 1 öösel ansamblile karuteene, sest muusika katkematu groove mõjus küll hüpnootiliselt, aga ka uinutavalt. Küllap oleks grupi esinemine varasemal kellaajal mõjunud intensiivsemalt ja aidanud publikulgi särtsamakalt kaasa elada.

 

 

33rd Tampere Jazz Happening 30.10.-2.11.2014 – Hear bigger!