Tampere Jazz: soomlaste jazzmuusika on maailmatasemel

09. november 2005

4.-6. novembrini toimus 24. rahvusvaheline Tampere Jazz Happening, mis on lähivälismaa üks mõjukamaid modernjazzi festivale. Kava oli tavapäraselt mitmepalgeline ja õhkkond hubaselt kodune.

Eesti põhjanaabritel soomlastel on ette näidata väga mitmekülgne muusikutevalik, virtuoosseid professionaale jätkub nii traditsioonilise kui freejazzi viljelejate hulka. Selles veendus Jazzkaare veebireporter Mari Hiiemäe, kes külastas novembri esimesel nädalalõpul Tampere Jazz Happeningi.

Soomes on hulgaliselt maailmatasemel muusikuid, kes liituvad erinevateks koosseisudeks nii oma riigi siseselt kui koostöös välismaa artistidega. Palju on nishimuusikat, on mitmeid omanäolisi artiste, kes on spetsialiseerunud just oma kindlat rida ajama. Sama muide kehtib ka Soome rockmuusika kohta – eripalgeliste muusikute ja projektidega on kaetud väga lai diapasoon rockmuusikat üldse.

Tampere freejazzi suunitlusega rahvusvahelisel festivalis astus üles soomlaste freejazzi paremik.

Enamus soomlaste bände esines Telakkas ehk siis väiksemal festivalilaval, millel kõlav muusika mõjus kodusemalt ning soojemalt kui suurel pealaval toimuv.

Aktiivseim soomlasest esineja oli saksofonist Mikko Innanen, kes musitseeris Tampere Jazzil koguni kolmes koosseisus.

Soome-Taani muusikute koostööprojekt Innanen-Pasborg Duo köitis oma kütkestava trummikõbina ja saksofonihõisete kombinatsiooniga. Hoogsat eksperimenteerimist klassikalisest trummikomplektist efekthelide väljavõlumiseks saatis elektrooniliselt silutud seeria erinevate lehmakellade helisid koos sünteesitud sädistamisega.
Lehmaketi libistamine üle trummitaldriku andis huvitava tiliseva sahina. Innanen mängis igat tõugu saksofone. Kui kuulaja kõrv ühest pillist väsima hakkas, haarati kohe teine pill ning temperamentne tuututamine jätkus.
Nii Pasborg kui Innanen esinesid ka koos ühe Taani kõvema jazzbändi Ibrahim Electricsiga. Mikko Innanen astus üles ka Innkvisitio ridades.

Soomlaste jazzansambel Mohel ühendas endas kaks kontrabassi, kaks saksofoni ning trummid. Sedapuhku tundus futuristlik tempo haruldaselt lõõgastav ja naturaalne. Kosmiline saund saavutati naturaalpillidega, kuid eriefektidest polnud puudu siingi. Saksofon tekitas kummalisi närvilisi vidinaid nagu pihkupüütud lind.
Saksofonide dialoog maskeerus küll haavatud elevandipaari agooniapasundusteks, küll tormakate dzhunglitiigrite nurrumiseks. Muusika kiirusele ja tempole vihjas juba seegi, et trummar viskas särgi maha juba esimese kümne minuti järel, edaspidi kasutas ta seda turjalt higi äigamiseks.

Soome-Saksamaa duo Three Meter Dog, pisut vanema generatsiooni meestandem esitles haruldast oskust kahe pilli koostöös kokku sulanduda. Internatsionaalse haardega freejazzi saksofonist Harri Sjöströmi muusikukaräär ulatub aastakümnetesse, mille jooksul on ta organiseerinud omapäraseid projekte nii Soomes kui väljaspool seda. Seekordne mängukaaslane Bernhard Arndt klaveril on eelistanud pigem sooloprojekte. Three Meter Dogis tekitas klaver imelikku riivivat ludinat kõrvale ebamugaval kõrgusel, sellele lisandus pooljuhuslik pikkade pistetega nõelumine saksofonilt. Telakkas saavutati kuratlikult läbilõikav helikeel isegi normfoonina, sööstudest rääkimata. Bänd olnuks hoomatavam suuremal laval, korraliku elamuse saamine oleks eeldanud rohkem avarust ja hingamisruumi.

Jarmo Saari Solu oli ühemehebänd, mis katsetas elektroonika ning elektrikitarri helidega kõigi helitöötlusvõimaluste piires. Lava oli tehnikat täis. Väike südamlik moment välgatas päris alguses, kui Saari juhatas kontserdi sisse veelkaaside kõlistamise ja õrnade armsate helidega.

KTU (Soome-USA) võtmefiguuriks oli Kimmo Pohjonen, kes on nüüdseks Eestiski käinud juba kuus korda, nii et tema nimi erilist tutvustamist ei vaja. Pohjosele lisaks esinesid KTUs Samuli Kosminen ning King Krimsoni bändist tuntud Trey Gunn ning Pat Mastelotto, kõik väga andekad ja jõulised muusikud. Muusika oli loomulikult võimas ja vallutav. KTU esinemine baseerus suuresti valgus- ja lavashoul, nii et sellest mulje saamiseks peaks seda ise nägema.

Peale eelnimetatud bändide esines Tampere Jazzil veel mitmeid soome oma bände kui ka soome artiste koostöös teiste riikide muusikutega. Oma koht oli soomlastel loomulikult nii festivali avamisüritusel kui lõpu jamsessionil. Nimetagem siin veel Tamperes esinenud Soome jazzbände nagu Black Audio, World Peace Orchestra, MP4, The Five Corners Quintet. Tase oli kõva ning jääb vaid loota, et Eesti kasvav muusikutepõlvkond oma mitmekülgsuselt ja spetsiifilisuselt soomlastele peagi järgi jõuab.