Tõnu Naissoo Unity ja Zbigniew Namyslowski Quintet – sild tänavuse Jazzkaare ja Tallinn-67 festivali vahel

26. aprill 2017
Silvia Luik

Tallinn-67 festival oli Eesti jazzi ajaloo suursündmus, millest möödub tänavu viiskümmend aastat. Tallinna jazzfestival toimus 1967.aasta 11.–14. maini ning  kõik kontserdid “Kalevi” spordihallis olid välja müüdud. Esinema oli kutsutud nõukogude jazzi koorekiht, külalised Rootsist, Soomest, Poolast ja Ameerikast. Tollasel festivalil tegi oma debüüdi ka noor Tõnu Naissoo, kellele pakuti võimalus salvestada sooloalbum. Tema plaat võinuks olla Euroopa parimate seas, kuid tollane režiim ei lasknud sellel laialt levida.

 

Tallinn-67 festivalil tekitas kõige rohkem elevust Ameerikast pärit ansambel Charles Lloyd Quartet, kus musitseerisid koos kõik praegused jazzilegendid: Charles Lloyd, Keith Jarrett, Ron McClure ja Jack DeJohnette. Selle bändi esinemise tõttu keelati Tallinna jazzfestival sootuks, sest kardeti, et see sündmus kujutab läänemaailma avaldusena ohtu Nõukogude Liidule. Valter Ojakäär on meenutanud, et peale Charles Lloydi Quarteti esinemist hakati Tallinna nimetama nõukogude jazzi pealinnaks.

 

Sellekevadise Jazzkaare raames meenutati 1967. aastal toimunud Tallinna jazzfestivali ja ehitati kahe festivali vahele muusikaline sild.

 

Kontserdi muljeid kogus Jazzkaare reporter Silvia Luik.

 

Mart (55), IT-spetsialist: „Jazzkaarel käin igal aastal ja sel korral tulin ka, see on suurepärane festival! Ta ongi ju Tallinna jazzfestivalide järglane, kui tookordsed saatusliku Tallinn-67 festivaliga otsa said. Tänane kontsert oli emotsionaalne ja hea traditsioonilise jazziga. Ja muidugi on Tõnu Naissoo muusikakorüfee, keda tuleb kindlasti igal võimalusel kuulama tulla.“

 

Tiina (41), kindlustusspetsialist: „Ma ei oska oma tundeid kirjeldada, aga vahelduseks on hea kuulata klassikalist jazzi. Paljud muusikud mängivad põnevate kõlavärvidega, katsetavad uusi asju ning segavad kõike, seevastu tänasel kontserdil oli kuulda jazziklassikat, mis mulle väga meeldib. Tallinn-67 festivalist olen varasemalt kuulnud, aga ega ma temast ülearu palju ei tea.“

 

Raul (51), IT-spetsialist: „Tänane kontsert oli väga emotsionaalne!  Suurepärase ülesehitusega, Eesti esineja oli lõpupoole. See võttis kontserdi hästi kokku ja tekitas silla 1967. aastaga. Ma ise nii vana ei ole, et festivali mäletada, aga olen selle kohta lugenud. See on eesti jazzi ajaloos suursündmus.“

 

Toivo (62), muusikaprodutsent: „Sain tänaselt kontserdilt vapustava elamuse. Mina nägin Namyslowskit esimest korda laivis, ta on ju legend. Mul on kodus neli või  viis Namyslowski LP-d, n-ö saviplaati. Mulle tohutult meeldivad tema kompositsioonid. Teiseks üllatas mind Naissoo: kõik, mida ta laval tegi, oli ikka väga hea! Naissoo kompositsioonid, Charles Lloydi palade töötlused ja üldse kogu koosseis, kuhu kuulusid vanameistrid Tõnu Naissoo ja Toivo Unt. Nende musikaalsus! Suurkujude ja noorte muusikute kokkumäng – Danel Aljo ja Allan Järve oma kaasaegse kõlaga – kirjeldamatu muusikaline kogemus! Nii vana ma ei ole, et Tallinn-67 festivali mäletada, aga loomulikult olen selle sündmusega kursis ja tean sellest üksjagu. Minu meelest oli väga sümboolne, et Namyslowski ja Naissoo ühe loo ka koos mängisid, mis lõi tõepoolest silla kaasaegse ja vanema muusika vahel. Õigupoolest oli sellel kontserdil mitu silda ja mulle meeldis kogu idee.“

 

Valentin (27), lennundusspetsialist: „Mul on kontserdist imelised muljed, tulin kuulama Tõnu Naissood ja Zbigniew Namyslowskit. Mul oli kaasas Namyslowski vinüülplaat, millele tahtsin autogrammi saada. Tegelikult on mul suur vinüülplaatide kogu ja veel üks tema plaat. Olen Namyslowskit palju kuulanud. Tõnu Naissoo plaatidel on mul autogrammid olemas, aga Poola saksofonisti omal polnud. Tavaliselt käingi nende artistide kontsertidel, kelle autogramme mul veel pole, aga muidugi mitte ainult sellepärast, vaid muusika pärast ikka ka. Mulle väga meeldis kontserdi korraldus, ülesehitus ja pühendus Tallinn-67 festivalile. Tean sellest tänu Charles Lloydi kontserdisalvestuse plaadile, mis mul vinüülina olemas on.”

 

“Tribute to Tallinn-67” ZBIGNIEW NAMYSLOWSKI QUINTET (Poola) & TÕNU NAISSOO UNITY

 

Vabal Laval 22. aprillil 2017

 

Koosseis:

 

Tõnu Naissoo Unity:

Tõnu Naissoo – klaver, Rhodes, Moog

Allan Järve – trompet, flüügelhorn

Danel Aljo – sopran- ja tenorsaksofon

Toivo Unt – kontrabass

Ahto Abner – trummid

 

Zbigniew Namyslowski Group:

Zbigniew Namyslowski – alt- ja sopransaksofon

Jacek Namyslowski – tromboon

Slawomir Jaskulke – klaver

Andrzej Swies – bass

Grzegorz Grzyb – trummid