Tribute to Horace Silver

20. september 2005

Ansambel sündis 2004. aasta sügisel festivali Rainbow Jazz noorte jazzansamblite konkursiks, kus G.Otsa Muusikakooli kasvandikest koosnev sekstett eesotsas lauljatar Marvi Vallastega äratas tähepanu oma dünaamilise – karismaalise esinemisega.

Marvi Vallaste ja ansambel Reverence
29. septembril 20.00
BonBon Jazz Lounge’s

Horace Silveri looming ühendab lihtsuse põhjalikkusega rütmiliselt nakatavas stiilis, mis hoolimata oma keerukusest mõjub täiusliku ja loomulikuna. Jazzkaare Sügishooaja särtsakakal klubikontserdil esitavad legendaarse Horace Silveri muusikat Marvi Vallaste ja ansambel Reverence.

Ansambel sündis 2004. aasta sügisel festivali Rainbow Jazz noorte jazzansamblite konkursiks, kus G.Otsa Muusikakooli kasvandikest koosnev sekstett eesotsas lauljatar Marvi Vallastega äratas tähepanu oma dünaamilise – karismaalise esinemisega. Alustati jazzistandartide mängimisest, 2005. aasta kevadel otsustati jõudu proovida 20. sajandi ühe säravaima jazzihelilooja Horace Silveri loominguga. Tõuke selleks andis Marvi Vallaste lemmiklaulja Dee Dee Bridgewateri vaimustav heliplaat. Silveri loomingut esitavad paljud USA tippartistid eesotsas vendade Breckeritega. Silveri-vaimustust jagavad ka eesti noored andekad ja juba mitmel konkursil silma paistnud muusikud Erki Pärnoja – kitarr, Jüri Kõlvart– klahvpillid, Kaarel Liiv– kontrabass ja Kristjan Kallas – löökpillid ning sel korral liitub ansambliga ka saksofonist Siim Aimla. Noored muusikud on oma sõnul suisa ekstaasis Horace Silveri megahästi aranzeeritud lugudest, kuhu lisada ei ole enam vaja midagi. Viimaste nädalate proovid on olnud nii energilised, et inspiratsioonist küll puudu ei jää.

Marvi Vallaste:
„Jazzmuusika juurde jõudsin seitsmeteistkümneselt, kui õeke mulle esimese jazzplaadi kinkis. Laulnud olen juba kaua, aga soov saada lauljaks tekkis poolteist aastat tagasi. Selle nimel teen praegu kõvasti tööd. Hetkel õpin G.Otsa nim. Tallinna Muusikakoolis kolmandal kursusel Mare Väljataga juures, väga tänuväärset tööd tegi minuga ka mu eelmine õpetaja Kare Kauks. Senisteks suurimateks kordaminekuteks saan lugeda Saaremaa Valsi konkursi Grand Prix´d 2004. aastal ja parima bändi tiitlit mulluselt Tartu Rainbow Jazzi konkursilt. Sealt meie ühine bändivaim alguse saigi. Armastan meeletult koostööd bändiga, see arendab kõige kiiremini ja tulusamalt, sest bänd koosneb väga väga headest instrumentalistidest. Siim Aimla on oma proffi ja andekat saksofonimängu näidanud juba aastaid Eesti jazzmuusikas, noor kitarrist Erki Pärnoja on end tõestanud juba nii pop- kui jazzmuusikas. Trummar Kristjan Kallase kaasakiskuvaid groove on saanud tunda nii mõnigi koosseis ja kuulajaskond. Klahvpillimängija Jüri Kõlvart ja kontrabassist Kaarel Liiv on mõlemad ülisuure potensiaaliga muusikud, kellest kindlasti kuuleme veel palju. Oleme kõik Otsakoolist, kuigi Siim Aimla on koolis õppejõud, oleme projektis kõik võrdsed. Loodan siiralt, et meie koostöö jätkub nõnda kaua kui jagub uusi ideid ja põnevaid väljakutseid, st. hästi kaua … „

Nii pianistina kui heliloojana gospelist, bebop´ist, ladina rütmidest ja R&Bst inspiratsiooni ammutanud Horace Silver oli 50ndatel ja 60ndatel hard-pop ja soul-jazz liikumise juhtfiguure. Pika muusikukarjääri jooksul mängis ta koos Stan Getzi, Miles Davise, Lester Youngi jpt. 1952 .aastal ilmunud esimene heliplaat Blue Note´i alt sai alguseks siiani kestnud koostööle legendaarse plaadifirmaga.

1953. aastal liitus ta kollektiiviga Art Blakey´s Jazz Messengers ning see tähistaski hard-pop ajajärgu algust. Järgnemise kahe aastakümne jooksul tõusis Silver tippu lugudega „Sister Sadie“, „Doodlin’“, bossanova hittlooga „Song For My Father“ jt.-ga. Tema enda ansamblist said innustust sellised kollektiivid nagu The Brecker Brothers, Joe Henderson, Woody Shaw jt. 1996. aastal valiti Silver ajakirja Down Beat lugejate poolt Hall of Fame´i auväärsesse muusikute rivvi.

Silver on oluline mitmes erinevas vallas – ta on hard-popi pioneer, see stiil kombineerib omavahel r & b elemendid, gospeli ja jazzi. Tema kvinteti (trompet, tenorsaksofon, klaver, kontrabass ja trummid) instrumentatsioonist sai eeskujumudel väikeste jazzansamblite jaoks. Lisaks sai Silveri ansamblist oluline taimelava noortele muusikutele (Art Farmer, Blue Mitchell, Woody Shaw, Junior Cook, Joe Henderson). Ta on üks vähestest muusikutest, kes on plaadistanud vaid äärmiselt väärtuslikku originaalmaterjali. Pea kõik ta poolsada heliplaati on jazziringkondades väga kõrge hinnangu osaliseks saanud.

“The Preacher”, “Doodlin”, “Opus de Funk”, “Senor Blues”, “Nica´s Dream”, “Sister Sadie”, “Song for my Father” – need ja paljud teised lood kõlavad maailma tippmuusikute poolt ikka ja jälle. Ansambel Reverence on võtnud nõuks teha Silveri särav muusika eesti kuulajaile tuttavaks.