Trio Novikov-Melvin-Unt suurfestivalil Rumeenias

27. oktoober 2009

24. septembril esines Eesti-USA-Ukraina klaveritrio Novikov-Unt-Melvin mainekal George Enescu nimelisel klassikalise muusika festivalil Bukarestis.

24. septembril esines Eesti-USA-Ukraina klaveritrio Novikov-Unt-Melvin mainekal George Enescu nimelisel klassikalise muusika festivalil Bukarestis. Trio, kes Eestis tuntud ka nime all “Classics in Jazz”, oli festivalil üks väheseid džässisuunitlusega projekte ning esitas kava “Paintings on Schubert, Skriabin, Bach, Ligeti, Tchaikovski”, kus tõlgendas suurte meistrite loomingut improvisatsioonilises võtmes.

Toivo Undi muljeid vahendab Ivo Heinloo.

Enescu festivali võib julgelt nimetada üheks suurimaks klassikalise muusika festivaliks Euroopas. Umbes kuu aega kestva festivali programmis on traditsiooniliselt märkimisväärne hulk maailmakuulsusi. Sel aastal näit. Leif Ove Andsnes, David Geringas, Sergei Nakariakov, dirigendipuldis teiste seas Vladimir Ashkenazy, tipporkestrid nagu Amsterdami Royal Concertgebouw Orchestra jpt. Programmis leidus ooperit, balletti, sümfoonia-ja kammerkontserte. Festivali kajastas intensiivselt Mezzo telekanal ning “Classics in Jazz” projekti kontsert salvestati Rumeenia raadio ning riigitelevisiooni jaoks.

Kohalike jaoks on Rumeenia suurima helilooja George Enescu nimeline festival kahtlemata aasta suurimaid kultuurisündmusi – praktiliselt kõik kontserdid, mida festivalil umbes sadakond, olid välja müüdud.

Džässi kavas tegelikult palju ei olnud, kuid pisut meelehead said siiski ka selle žanri huvilised. Toivo Undile jättis eriti vapustava mulje noorenenud koosseisuga a cappella ansambel Swingle Singers, kes oli teinud väga maitsekaid klassikalise muusika töötlusi. USA džässmuusik Uri Caine mängis kvintetis, kuhu kuulus ka trompetist Ralph Alessi ja klarnetil Chris Speed, Mahlerit ja Mozartit. Pianist Jacques Loussier flirtis Bachiga. Novikovi, Undi ja Melvini trio eristus festivali programmis teistest esinejatest siiski selgelt.

Trio Novikov-Unt-Melvin tegeleb klassikalise muusika tõlgendamisega vabaimprovisatsioonilises (et mitte öelda: džässilikus) võtmes. Taolist abielu võiks võrrelda ka libedal teel käimisega – pole harvad juhused, mil heliloojad on väljendanud rahulolematust, kui nende teostega on liiga omavoliliselt ümber käidud. “Seda, mida meie teeme, võiks kirjeldada nii, et me võtame klassikalisest heliteosest teose enda idee ning vaimsuse ja interpreteerime seda,” selgitab Unt. “Muidugi võiks kahtluse alla seada helilooja nime kasutamise ning küsida: kuhu jääb austus meistri vastu? Kuid kõige tähtsam on see, millist emotsiooni teos meis tekitab. Antud trio puhul peab ütlema, et kui me partituurist täpselt kinni peaksime, siis oleks tegu lihtsalt halvasti esitatud klassikalise muusikaga.”

Piire kompavasse triosse kuuluvad peale Undi klassikalise taustaga Vjatšeslav Novikov ning läbi-lõhki džässmuusik Brian Melvin. Unt, kes tunneb end koduselt mõlemas valdkonnas, üritab oma sõnutsi kaasa aidata kahe erineva mõtlemise sünteesile kollektiivis. Kooslust jääb ajaloo annaalidesse dokumenteerima 2006. aastal välja antud plaat “Paintings”.

Toivo Undi tutvus Vjatšeslav Novikoviga algas Kaunase jazzifestivalil. Undile hakkas kohe kõrva, et tegemist ei ole tavalise džässpianistiga. “Eelkõige on ta fantastiline muusik ja 80ndatel tegutsenud kuulsa Moskva kammertrio asutajaid ning teda peetakse üheks parimaks Schuberti tõlgendajaks,” räägib Unt ukraina pianistist. “Samal ajal gastroleerib ta kõikjal maailmas. Enescu festivalile tuli ta tuurilt Jaapanis, kus andis soolokontserte.”

Duona tekkinud projekti kaasati peagi ka Brian Melvin, kelle laialdaste huvide hulka on alati kuulunud ka klassikaline muusika. “Mängijal peab olema ettekujutus, kuidas teos “originaalis” kõlab,” põhjendab Unt valikut. Loomulikult ei sobi sellist muusikat esitama sugugi iga džässtrummar.

Trio Novikov-Unt-Melvin sattus Rumeeniasse tänu festivali produtsendile, kes on juhtumisi kuulunud ka Nõmme Jazzi žüriisse. “Kunagi sai talle plaat antud ja küllap nad leidsid meie kava piisavalt sobiliku olevat selle festivali jaoks,” ütleb Toivo Unt.

Vastuvõttu nimetab Unt üllatavalt heaks. “See oli mu jaoks selle aasta parimaid esinemisi,” ei ole kontrabassist heade sõnadega kitsi. Vaatamata sellele, et tohutu suurel festivalil jääb üksikesineja tahtmatult väikese mutri rolli võimsas masinavärgis, ei ole Undil korralduslikule küljele midagi ette heita. Lõunamaiselt temperamentse publiku hulgas oli turiste minimaalselt. “Saal oli täis, kuigi mitte päris välja müüdud. Umbes 500-kohaline, ääretult hea akustikaga ja huvitava arhitektuuriga,” kirjeldab Unt esinemispaika Bukarestis. Ta kahetseb vaid, et aega kohapeal viibimiseks ja muusika kuulamiseks jäi napiks.

“Classics in Jazz” moodustab Toivo Undi praeguse hetke tegemistest vaid ühe osa. Tänavu ilmus ansamblilt “Baltic Jazz Trio”, milles Unt on osaline, plaat “Baltic Saga”. Ning loomulikult kuulub Undi peamiste ettevõtmiste hulka neil päevil 11. korda toimuva Nõmme jazzifestivali korraldamine, mis vältab 29.-31. oktoobrini.