Viktoria Tolstoy

25. jaanuar 2004

Kuulsast Tolstoide suguvõrast pärit vene päritolu rootslanna plaat liigub poptunnetusega peavoolujazzi keskmes, pakkudes nii lõõgastavat ajaviidet kui ka kuulamisnaudingut.

Plaadi alapealkiri on selgitav magnet. Nimelt laulab vene päritolu rootslanna pianist Esbjörn Svenssoni laule. Arvatavasti pole vaja pikalt selgitada, et Svensson on oma trioga praegu mitte üksnes Rootsi vaid kogu Euroopa jazzi üks suurimaid magneteid ja erksamaid tegijaid.
Ja et ei oleks asjatuid spekulatsioone, siis olgu kohe alguses ära öeldud ka see, et Viktoria on jah kuulsa Lev Tolstoi sugulane. Kirjanik oli tema vanaisa vanaisa.
Ehkki Svensson on teinud ka peaaegu kõigi lugude seaded, ta üllatuslikult sellel plaadil instrumentalistina kaasa ei löö. Produtsendina on tegev trombonist Nils Landgren, kes viimasel ajal on nimekale saksa plaadifirmale tootnud mitmeid peavoolujazzi albumeid, mida on saatnud ka päris arvestatav müügiedu. Ei saa Landgren ennast siin tagasi pidada ka laulmise proovimisest. Näiteks loos “Wonder Why” laulab ta kõige eristuvamalt saatehäält, siin ja seal mängib mõne tromboonisoolo.
Valik Landgreni kasuks produtsenditoolis tähendab sihikut kõige laiemale publikule. Võrdluseks tasuks kõrvale kohe võtta näiteks tema enda sooloplaat ja Rigmor Gustafssoni album ACT’ile. Tolstoy plaat sobib sellesse ritta absoluutse loogilisusega: hea sisukas ajaviitejazz, mis ei peleta neid, kelle sõprus jazziga pole teab kui suur ning hoiab kenasti kuuldel ka jazzmuusikast süvitsi huvitujaid.
Lauljatari veebileht tutvustab teda kui rootsi jazzmuusika esimest leedit ja üht Euroopa tõusvat jazzitähte, kelle repertuaari tuumikosa moodustavad evergreen’id ja/ehk jazzmuusika standardid. Nime tegi ta endale 19selt plaadiga “Smile Love and Spices”. 1997. aastal sai just temast esimene rootsi artist, kes sai plaadilepingu legendaarse jazzifirmaga Blue Note. Plaadi “White Russian” produtseeris Esbjörn Svensson, kes tegi tollal ka lauljatarile mõned lood. Enne seda oli Tolstoy salvestanud EMI-le plaadi Too Loved”. Asjad ei laabunud aga päriselt nõnda, nagu plaadifirma soovis ja kuigi müüginumbrid ja vastukajad polnud kehvad, jäi õige hoog sisse saamata ja järg suurfirma märgi all tulemata.
Ei saa jätta märkimata, et Tolstoy teeb samasuguse “Rising Stars” ringreisi Euroopa suurlinnades pärast Hedvig Hansonit, ehk siis tänavu märtsis. Lepingu ACTiga sõlmis ta 2003. aasta lõpus. Varem oli Viktoria mitmel selle firma plaadil olnud külaliseks.
Niisiis võime olla kindlad, et uue plaadiga asub venelanne ründama Euroopat suuremate plaanidega kui eales varem. Albumi sisu annab alust oletuseks, et mingit menu ja edu saavutab Tolstoy kindlasti. Plaadi ava- ja lõpulugu võiks vabalt kuuluda mõne ajudega naispoplaulja repertuaari, mis tähendab, et seos jazziga on neis palades pigem kaudne kui otsene.
Näiteks “Upside Out” on kui pärit Carole Kingi repertuaarist, kulgedes selles soft-rocki sängis, mis 1970ndatel tagas suuri müüginumbreid. Seega – kui on vajutatud nostalgianuppu, siis ei ole esimene valik mitte see võõraste vanaisade-emade Ameerika Lauluraamat, mida ookeani taga ja Euroopaski praegu paljude poolt imeteldava häbematusega ekspluateeritakse jälle ja jälle. Beibibuumerite nostalgia pole mitte pehme bop ja uinutavalt õõtsuv swing, vaid 60ndate mõtlematu optimism ja 70ndate mõtisklev melanhoolia.
Ballaad “Shining On You” oli ka ACT Recordsi hiljutisel suurepärasel vokalistidekogumikul “Magic Voices”. Pärisjazzini jõuab asi alles kolmanda looga “Summer Calling”, mis ristab rõõmsalt kepsleva bossa, suveunelma ja bost-bop’i. On helget bluusi (“Equilibrium”), aeglast ameerikalikku siidja stringiga svingi (“No Regret”, kus teeb kaasa suupillilegend Toots Thielemans) ja norahjoneslikku jätsikeerdudega valssi (“Waltz For The Lonely Ones”).
Esbjörn Svenssoni laulud on vähem ekstsentrilised kui tema triomuusika. Võiks suisa öelda, et need ajaviiteklassika parimate näidiste eeskujul loodud viisid ja helipildid on kui pärit hoopis korralikumast ja vähem tuleohtlikke sädemeid pilduvast maailmast, kui see, milles ta ise muusikuna paikneb.
Viktoria Tolstoy hääle ja laulmismaneer ei ole nii eristuvalt isikupärane, et juba esimese heli kõlades võiksite püsti karates hüüatada: “See on tema!”. Ta meenutab mitmeid ja tema repertuaar siin plaadil sarnaneb kõigega, mis peavoolu jazzmuusikas on püsima jäänud ja üle aastate kandunud. Võib ju pidada seda miinuseks, kuid seal, kus püütakse köita suurte publikuhulkade tähelepanu, on ka sarnasused ja tuttavlikkus suure väärtusega kapital. Sestap tuleks Tolstoy plaati suhtuda suure tähelepanuga kõigil neil, kellele istuvad mõõduka pingega esitatud ajaviitelised ja samas ka pisut loomingulised jazzilaulud. Sest neile just on see plaat mõeldudki.

Lood plaadil:

1. Upside Out (Svensson / Holknekt)*
2. Shining On You (Svensson / Larsson)**
3. Summer Calling (Svensson / Holknekt)*
4. Love Is Real (Svensson / Haden)***
5. Equilibrium (Svensson / Nyberg)*
6. Wake Up Song (Svensson / Holknekt)**
7. No Regrets (Svensson / Nyberg)*
8. Waltz For The Lonely Ones (Svensson / Nyberg)*
9. Some Day (Svensson / Holknekt)*
10. Wonder Why (Svensson / Holknekt)*
11. Things That Happen (Svensson / Nyberg)**
12. Foreverly (Svensson / Holknekt)*

Muusikud:

Viktoria Tolstoy – laul
Bror Falk – klaver
Daniel Karlsson – klaver ***
Lars DK Danielsson – bass, tšello *
Christian Spering – bass **
Dan Berglund – bass ***
Wolfgang Haffner – trummid **
Jonas Holgersson – trummid *
Magnus Öström – trummid ***
Nils Landgren – tromboon, taustavokaal
Keelpillid: The Stockholm Session Strings.

Erikülaline:Toots Thielemans – suupill loos “No Regrets”