Villu Veski esitles uut projekti

16. november 2005

15. novembri õhtul toimus XL Studios Villu Veski iLife tuuri esitluskontsert, millele ta saabus peaaegu otse Fääri saartelt.

15. novembri õhtul toimus XL Studios Villu Veski iLife tuuri esitluskontsert, mida veel tänavu saab kuulata mitmel pool Eestis ning ka piiri taga.

Garrett Kuut Jazzkaare veebitoimetusest käis tuuri avaüritusel.

Orienteerudes teisipäevases õhtuhämaruses mööda auklikke kruusateid, võis osava kaardilugemise tulemusena peagi jõuda XL Studiosse, kus algas Villu Veski iLife tuuri esitluskontsert. Esinemispaik oli omaette vaatamisväärsus – suur stuudio, mille valgel taustal oli üles seatud vajaminev tehnika, hubane vesipiibunurk, taustal kõlav jazzmuusika.

Hetkeline segadus tekkis publikus, kui Villu Veski märkamatult lavale läks ning oma kavaga alustas. Kõlama hakkasid suvalised rütmikombinatsioonid, mille Veski oskas osavalt tervikuks miksida, lisades nende hulka fraase nii saksofonilt kui ka klaverilt. Taustal võis näha videoklippe esinemistest, kus Veski ise kaasa on teinud.

Alguses hakkasid videoklipid häirima, kuna kõlav muusika oli aeglane, kuid pildil nähtu kujutas tempokamat musitseerimist. Siiski tuli hiljem tõdeda, et visuaalne külg andis muusikale juurde omaette väärtuse, mis aitas inspiratsiooniallikaid paremini mõista. Tänu stuudio seinte kumerustele oli projekteeritav pilt ülevalt äärest moonutatud, mis tekitas lisaefekti videoklippidele.

„Kogu see asi on igavusest välja mõeldud“, sõnas humoorikalt Villu Veski. „Kuid peamiseks ajendiks oli juhus, kui Jaan Riis kutsus mind Ruhnu saarele esinema ning siis ma mõtlesin laeva peal kiiresti paar lugu välja.“

Teise pala temaatikaks olid Fääri saared. Kasutatud oli laulja Eivør Pálsdóttiri lindistatud karjeid, mis lõikasid musikaalset tervikut. Sinna sekka kuuldus trompetist Olavur Olseni mängu. Taustal võis näha Villu Veski ülesvõetud kaadreid reisist Fääri saartele.

Kolmas lugu oli eelnevatest rütmikam. Kuigi Veski kasutada oli nii sopran-, alt-, kui tenorsaksofon, oleks võinud ta rohkem pöörata oma näpud klaveri poole, mida ta esimese loo käigus üliosavalt käsitles.

Kuigi lood olid põimitud ühtlaseks tervikuks, tuleb süsteemsema ülevaate saamiseks kirjutada järgmisest loost kui viimasest. Selle loo tipphetkeks oli moment, kui Veski mängis kahe flöödiga samaaegselt, tõmmates sellega publiku tähelepanu, mis selleks ajaks oli lugude pikkust arvestades hajunud.

„Kontseptsioon jääb samaks. Igale kontserdile tulevad valged linad ning projektorid. Lava idee on saadud IM Arvutite poest, kus domineerivad samuti valged toonid,“ vastas Villu Veski küsimusele, kuidas kavatseb ta säilitada antud kontserdi õhustikku ka tulevastel esinemistel.

Tegemist on omanäolise nähtusega praegusel jazzmaastikul, mille võtmesõnadeks on kohapealne improvisatsioon ning selle ühendamine visuaalse küljega. Lisades siia maitsekalt kujundatud ning hubase esinemispaiga, saame ideaalse aluse suurepäraseks kontserdielamuseks.