Vokaal ja võimalused: inimhääle imed

02. aprill 2003

Hääles võib olla bossa nõtkus või fitzgeraldlik plahvatuslik vägi – aga võib olla hulk värskeid lootusi ja avastusi. Hääles on võimalusi…

VOKAAL ja VÕIMALUSED: Peter Fessler (Saksamaa), Tatjana Bojeva (Odessa), noored eesti lauljad
22. aprillil kell 18 Vanalinnastuudios

Anne Erm:

See oli paar aastat tagasi, kui Jazzkaare kontorisse saabus Peter Fessleri plaat «Blue Summer», mis osutus suviselt lahedaks helisinise taeva ja mere muusikaks – natukene bossanovat, natukene poprütme ja jazziklassikatki.
Jazzkaare publiku lemmiku, kaasmaalase Michael Schiefeliga seob Peter Fesslerit oskus käsitleda häält kui instrumenti. Fessler on improvisatsioonivirtuoos ning lisaks ka stiilne kitarrist. Et tegu on tippklassi jazzvokalistiga, annab tunnistust fakt, et viimastel aastatel on ta suurtel lavadel üles astunud üles koos suurtega – Al Jarreuga Montreux festivalil, Bobby McFerriniga Stuttgardi festivalil jne.
Laulja-helilooja-kitarristi suur armastus on Ladina-Ameerika jazz. 1986. aastal oma ansamblile Trio Rio kirjutatud lugu «New-York- Rio-Tokyo» tõusis Saksamaal edetabeli esikümnesse ja seda mängiti paljudes maailma raadiojaamades. Fessler, nagu paljud teised Euroopa artistid, käis oma jazzioskustele lihvi andmas New Yorgi klubides. USA-s avas ta end solistina ja naasnud Saksamaale, salvestaski kohe esimese sooloalbumi «My Songs», millele järgnes paar aastat hiljem «Don’t Tell Me».
Fessleri stiil on helge, seda kaunistavad pikad vokaalikaared ja virtuoosne scat-laul. Oma haruldast neljaoktaavilist hääleulatust oskab ta kasutada köitvalt.

Tatjana Bojeva vägevus

Kui Fessler on laval pigem õrnatundeline, siis Odessa jazzi esimese leedi Tatjana Bojeva esituskunst on erakordselt jõuline ja vahel isegi rämedavõitu. Ta haarab kuulajat kohe esimestest helidest. Bojeva veenab, fantaseerib, ehmatab ootamatute kontrastidega, mängib publikuga.
Temas on allapugatðovalikku energiat ja sensatsioonijanu. Pugatshovale pole ta küll jazzvokaali õpetanud, aga Moskva pop-jazz staari Larissa Dolina õpetaja-au on Bojeval võõrandamatu. Tatjana Bojeva on edukalt osalenud paljudel Ukraina ja Venemaa jazzifestivalidel, Pärnu lühima öö improvisatsioonivõistlusel ja mõned aastad tagasi laulis ta Jazzkaarel. Sel korral tuleb ta Eestisse oma kvartetiga, kus mängivad pianist Juri Inkin, Ruslan Tsibulski tenorsaksofonil, Juri Ljubitski bassil ja Igor Semjonov trummidel.

Võimalus võrrelda

Viimastel aastatel on Eestis esile kerkinud palju noori lauljaid, kes pole üksnes võimekad muusikaliartistid, vaid ka andekad jazzilauljaid. Liisi Koikson pälvis tänavusel plaadiauhindade jagamisel kaks peapreemiat.
Sofia Rubina võitis aga läinud aastal Nõmme Noorte lauljate konkursi ja tuli laureaadiks Pärnus, Lühima Öö improvisatsioonivõistlusel. Samuti esines ta väga hästi Pori jazzil.
Evert Sundja loomulik svinginärv ja rockilik energia teevad tema etteasted eriliseks.
Sergei Solovjov on aga kuulajatele tuttavaks saanud ETV konkursi «Kaks Takti Ette» laureaadina.
Kõik neli on juba praegu võimekad improviseerijad ja omanäolised artistid. Vokaali ja võimaluste päeval avaneb publikul võimalus võrrelda, kuidas kasutavad mitmelt maalt ning eri soost ja vanuses lauljad inimhäält kui kõige tundlikumat instrumenti.