Das Kapital (Saksamaa, Prantsusmaa, Taani)

Trio pillimehed on küll pärit eri riikidest ja rahvustest, kuid nende koostöö tulem on vaimustav ja värske. Nii nagu raha voolab globaliseeruvas maailmas vabalt üle piiride sinna-tänna, nõnda ka muusika – selline on Das Kapitali seisukoht. Peamees on siin saksofoni-sakslane Daniel Erdmann.

Taani-saksa-prantsuse kolmik on koos mänginud juba kümmekond aastat ning teinud neli heliplaati. Neist kaks uusimat – “Ballads & Barricades” (2009) ja “Conflicts & Conclusions” (2011) on pühendatud saksa 20. sajandi suurkuju Hanns Eisleri (1898-1962) muusikale. Poliitilise loominguga tuntuks saanud saksa komponisti ideed sobivad Das Kapitali hoiakutega hästi ning nende plaatide-kontsertide eest on trio Euroopa kriitikutelt kõvasti kiita saanud.

Briti ajakiri Jazzwise üritas plaadiarvustuses kirjeldada Das Kapitali nutikalt kirevat moodsa hõnguga muusikat, kus põimuvad kummaline bossa, karkudel kalüpso, Bavaaria valss, olematul trepil mööda noote turniv kitarr ja palju muid erilisi elemente. Hanns Eisler üritas ühel loomeperioodil kirjutada inimesi haaravat rahvalähedast muusikat ja lihtsaid laulukesi. Das Kapital liidab nende meloodiatega helide-ekstreemspordi põnevust – tulemus ei saa kedagi külmaks jätta. Kontsertidel esitab Das Kapital Eisleri erinevate loominguperioodide muusikat, mis toob väga hästi esile kontrastid ja konfliktid, mis kehtisid Eisleri aegadel ja kehtivad ka tänases maailmas.

Grupp ise kirjeldab oma muusikat pigem eituse ja definitsioonide puudumise kaudu: “Nad ütlevad, et rock on surnud; ütlevad, et jazz samuti. Kommunism on maha maetud, vabadus valitsuse köidikutes ja meid õpetatakse üksteist mitte usaldama.” Samas ei ole maailmast kadunud armastus ja ilu, neilgi tunnetel on kontserdil oma koht.

Saksofonist Daniel Erdmann (1973) on Eesti publikule tuntud koostööst kitarrist Jaak Sooäärega. Nende Dessert Time on korduvalt esinenud Jazzkaarel ja teeb seda ka tänavu. 1990ndatel õppis Erdmann Hanns Eisleri nimelises muusikakoolis Berliinis. 1999 moodustas ta ansambli Erdmann 2000, mille nimi on praegu Erdmann 3000 ja mis on teinud kolm heliplaati. Ansambli Das Kapital moodustas Erdmann aastal 2002.

Kitarrist Hasse Poulsen (1965) kasvas üles Kopenhaagenis ja mängis lapsepõlves viiulit. Kireva muusikalise taustaga Poulseni mõjutajate hulka kuuluvad muuhulgas modernheliloojad nagu Xenakis, Cage ja Ligeti. Teda on inspireerinud kunste sünteesiva Fluxus-liikumise ideed. Viis aastat mängis Poulsen Louis Sclavis’e grupis ja ta on teinud tihedat koostööd Marc Durcet’ga. Enda loomingus huvitab teda atonaalse muusika ühendamine jazziga.

Trummar Edward Perraud õppis esmalt kitarri, siis trombooni ja seejärel klassikalist löökpillimängu. Nagu Hasse Poulsenit, köidab ka teda komponeeritud modernmuusika ja tal on valmimas doktoritöö Tristan Murail’ muusika analüüsist. Ta õppis Calcuttas India muusikat; jazzi ja vabaimprovisatsiooni praktiseerib ta selliste kuulsuste gruppides nagu Sylvain Kassap ja Yves Robert. Muu hulgas lööb Perraud kaasa alternatiivrocki bändides, tema mängus on üüratult võimas energialaeng, mis elektriseerib muusikuid ja publikut.

Koosseis:

Daniel Erdmann – saksofonid
Hasse Poulsen – kitarr
Edward Perraud – trummid

 

Täname:

prantsuselogo kodukalAdami Logokumu trummidSpedidamlogo afijma