fbpx

Tasased eurooplased mängisid Kumus jazzi

20. veebruar 2019
Marje Ingel

Talvejazzi kontserdisari jätkus 10. veebruaril rahvusvahelise projektiansambli etteastega, kus Eestist osales pianist Kirke Karja. Eri riikidest pärit muusikute kooslused on sageli põnevad, sest erineva taustaga interpreedid lõimivad ühisloomingus elemente, mida tavapäraselt koos kuulda ei õnnestu. Möödunud pühapäeval Kumu auditooriumis esinenud Criss Cross Europe anno 2019 koosnes aga peamiselt madalmaade muusikuist, sestap ei tundunud kokkusegatud helimikstuur esmalt nii kirev ja vürtsikas kui eelmise aasta samanimelisel kooslusel. Osalevate maade pinnareljeefidega (või pigem nende reljeefsuse puudumisega) seoseid luues on aga põhjust väita, et tasase maa rahvas sõudis küll tasa, kuid jõudis lõpuks kaugele.

 

Kontserdi kava oli ülesehitatud dünaamiliselt tõusvas joones, nii võis etteaste algul kuulda jazzi vaiksemat ja intellektuaalsemat palet. Kõlalises plaanis domineeris vibrafon, mida mängis multiinstrumentalist Pol Belardi Luksemburgist, hillitsetud akordidega sekundeeris talle kitarr hollandlase Yuri Rhodenborghi kätes. Kordamööda kõlasid kompositsioonid kõigilt ansambli liikmetelt, sealhulgas ka uudisteos Kirke Karjalt. Kontserdi keskpaigas võttiski klaver liidrirolli, selle kõla tämbriliseks rikastamiseks mängisid klaver ja vibrafon sageli unisoonis. Kirke Karja teise pala „Turbulence“ järel jõudis kätte kitarrist Yuri kord heliloojana panustada, ning sealtmaalt kujunes ansambli helikeel fusionlikumaks. Mida aeg edasi, seda rohkem lisandus detsibelle ja seda rokilikumaks bändi kõla muutus.

 

Criss Cross Europe’i tänavune mentor Bojan Z oli oma teosed jätnud tagasihoidlikult kava lõpuotsa ning otsekohe oli muusikas kuulda balkanlikku vürtsi – Bojani serbia päritolu lisas värvi ka tema muusikale. Mulle meenus seepeale umbes kümnekonna aasta tagune pala „Bukarest“ eesti ansamblilt Ajavares, mis põhjamaalase jaoks eksootilise piirkonna kõlad kenasti kokku võttis. Kumu auditooriumi laval vahetas Pol Belardi vibrafoni süntesaatori vastu, et jõulisemalt helipilti sekkuda. Agressiivsemate soundidega köeti üles ka publiku teenimatult hõredad read ning lõpuaplaus ei tahtnud kuidagi vaibuda.

 

Peagi lavale naasnud Criss Crossi kooslus tõestas omakorda, et tõsine „keevitamine“ nüüd alles algas. Publikule pakuti võimsa energeetilise laenguga lisalugu parimate jazzroki traditsioonide vaimus.

 

Criss Cross Europe, Bojan Z & Kirke Karja 10. veebruaril kell 19 Kumu auditooriumis

 

Koosseis:

Bojan Z – klahvpillid

Kirke Karja (Eesti) – klaver

Pol Belardi (Luksemburg) – vibrafon, klahvpillid

Anneleen Boehme (Belgia) – kontrabass

Yuri Rhodenborgh (Holland) – kitarr

Mathieu Penot (Prantsusmaa) – trummid