Marju Kuudi juubelikontsert kui boheemlik lavastus

10. aprill 2006

Marju Kuudi 60. sünnipäeva gaalakontsert oli nagu peenelt lavastatud komöödiaetendus, milles lavastatu näis juhuslikuna ning juhuslik lavastatuna.

Marju Kuudi 60. sünnipäeva gaalakontsert oli nagu peenelt lavastatud komöödiaetendus, milles lavastatu näis juhuslikuna ning juhuslik lavastatuna, kirjutab Mari Hiiemäe.

Esimene vaatus. Märksõnad: kaootilisus, juhuslikkus, situatsioonikoomika.

Juubilar kiirustab lavale, hõbedane ridikül visatakse hooletult kõlari taha, kontsert algab. Esinemisse põimitakse ühislaulmisi külalistega, kes üllatavad nii õnnitlejaid kui ka publikut. Kiire virvendusena kulgevad üle lava erinavad muusikud, nooremad ja vanemad, professionaalsemad ning juhuslikumat laadi jazzijad.
Lavalt lippavad Kuudi rõõmsa tögamise saatel läbi teiste hulgas ansambel MERL, Uno Loop ja Sofia Rubina, kes muudavad kogu õhtu meelelahutuslikult värviliseks.

Esinemise tervikuga võrreldes on nende kanda üsna pisuke osa. “Iga koosseis laval pabistab alguses… ja siis on see juba läbi,” kommenteerib Kuut lavalt. Külalised on pinnavirvendus, ürituse kese tiirleb ümber Marju Kuudi.

Kuut pole pelgalt lauljanna. Ta on nähtus, kes paneb ennast jälgima. Kuut on fenomen, segu enesekindlusest ja käegalöömisest, kohusetundlikkusest ja minnalaskmisest, ühtekokku väga soe ja sümpaatne natuur. Seda lisaks geniaalsele, isikupärasele viisikäsitlusele. Laulu “Maskeraad” sõnad “Täna me mängime teesklemata”, mida korratakse õhtu jooksul mitu korda, sisaldavad võtit õhtu mõistmiseks. Keegi ei teeskle, asi lihtsalt toimub ning see uskumatu tõde tekitab kahtlusi, kas pole siiski tegemist topeltmängu ja peene lavastusega.

Marju Kuut mõjub ääretult spontaanse, siira ja lihtsana. Läbi lauljatari avameelse lobisemise jõuab publikuni kogu Kuudi plikalik pabistamine, tema mõtted ja pisiasjad. Kadunud veepudel, kojujäänud esinemiskostüüm, mis jäi toomata, sest et takso läks katki. Juhuslikud, planeerimata meenutused ja tögavad kommentaarid teiste esinejate kohta. Ebaõnnestumistest punutakse naljakas story.

Teine vaatus. Märksõnad: naerutatava publiku heakskiit, väljapeetud komplimendid ja peen iroonia.

Etendus jätkub kordusstseeniga: hõbedane kotike visatakse kõlari taha ning algab teine poolaeg. Raske uskuda, et pisiasjade kuhjumine pole lavastatud.
Üllatussaksofonist jääb tulemata, kümneminutisele ootusteemalisele jämmimisele vaatamata. Kuut improviseerib hoogsalt teemal “üllatus pani jope selga ja läks uksest välja”. Rahvas juubeldab. Võta siis kinni, oli saksofonist siis planeeritud või mitte. Kas on see kadestamisväärne kohanemisvõime, mis aitab elu viperused enda kasuks pöörata või oligi õhtu sellisena mõeldud.

Sära ja talenti on õhtus küllaga. Emotsioonidest küllastatud kontsert mõjub energeetiliselt soojana. Kuudi ebatraditsiooniline muretus ning rõhutatud elegantsita stiilipuhtus hoiab rahva tähelepanu juba neljandat tundi. Kuut moodustab orgaanilise terviku jazziliku klubimuusikaga, kuhu ta kuulub. Avalik ja julge, isegi jultunud andumine muusikale hämmastab ja saavutab heakskiidu.

Kuudi sünnipäevagaala on omamoodi ülevaatekontsert, kokkuvõtlik kirjustiililine jämm. Eks juubel eeldabki väikest kokkuvõtete tegemist. Siin on vanu asju, mida ta on teinud aegade jooksul, alates “Raagus sõnade” ning looga “Kaks kuukiirt mu toas”. Samuti hip-hop lugusid ja souli. Eesti klassikuid, jazzstandardeid, Kuudi omaloomingut. Kuudi eelistuseks on klubimuusika, milleks vormitakse eri stiilipäritoluga palasid. Elektroonikaga aitavad DJ Critikal ja Hain Hõlpus.

Kuut tajub alternatiivi seal, kus see teiste puhul tunduks kohatuna. Ta ei pea ennast kokku võtma ja elegantselt etteantud raami sobituma, raamid kohanduvad tema isiksuse järgi. Täna on tema pidu ja see kujuneb tema loomusele kohaseks. Kuudi ürgne ja paratamatu seksapiil imbub välja nii tema esinemismaneeridest kui riietusest. Kuut lihtsalt paneb ennast vaatama. Blond boheemlane, seelik 20 cm üle põlve, plokkkontsad maksimumkõrgused, et veel napilt püsti jääda…

Vahe on sees: on artiste, kes süvenevad ja annavad endast palju, kui on nende kord esineda ja neile luba antakse, teised luba ei küsigi. Kuut kuulub just nende teiste hulka. Kuut on tema ise.