Nõmme Jazzi konkursil tuli võit Eestisse

04. mai 2009

Nõmme Jazzi rahvusvahelise noortekonkursi “Jazzartist 2009” peaauhinna vokalistide kategoorias sai Tuuli Taul.

1.-2. mail toimunud Nõmme Jazzi rahvusvahelise noortekonkursi “Jazzartist 2009” peaauhinna vokalistide kategoorias sai Tuuli Taul, pianistidest premeeriti esimese kohaga Norra muusikut Eyolf Dale’t.

Toimunut vahendab Ivo Heinloo.

Nõmme konkursi ülevaateks piisaks tegelikult vaid ühest emotsionaalsest lausest: “Lõpuks ometi võit meie koduõuele!” Viimati juhtus see siis, kui Nõmme võistlusel veel arvestatavat rahvusvahelist taset polnud. Tänavuaastase võistluse kohta ei saa viimast küll kuidagi öelda.

Eesti pani vokalistide konkursile välja kolm võluvat noort lauljannat – Tuuli Tauli, Reelika Raniku ning Teele Viira. Taul oli juba enne Nõmme võistlust mitmekordselt auhinnatud ja ka originaalkavadega Nõmme Jazzil ning Jazzkaarel üles astunud. Ka Ranikule oli Nõmme Jazzi konkursiõhustik tuttav. Teele Viira on vast sellest seltskonnast seni veel tundmatuim.

Žürii liikme, Soome džässiajakirja Jazzrytmit toimetaja Osku Rajala sõnul olid Eesti tüdrukud võrdselt kõrge tasemega, ent maitsekohtunike karm otsus jättis vähemkogenud Viira siiski finaali pealtvaatajaks, samas kui Taul ja Ranik 4 hulka pääsesid. Kolmas koht oli seega Eestile juba enne finaali kindlustatud.

Eesti neidude konkurentideks finaalis olid hea lavalise närviga leedulanna Kristina Jatautaite ning lauljatar Türgist – Ipek Dinc, kes muuseas alles sel aastal alustanud džässiõpingutega. Veel enne, kui žürii oma lõpliku otsuse langetas, oli õhus põhjendatult suur annus ootusärevust.

Läks nii, nagu paljude arvates ainuõige oli. Tuuli Taul, kes varem teinud konkursil etteaste konferansjeena, tunnistati tänavu parimaks vokalistiks ning teda ootab ees suurepärane võimalus esineda suvisel Pori Jazzil. Taul on mitmekülgselt andekas muusik, laulja, helilooja ning luuletaja, kelle enesekindlus ja korrektne lavaline käitumine, aga ka põnev häälematerjal ilmselt žürii ära võlusidki. Kui poolfinaalis jäi ta silma huvitava John Coltrane’i loomingu tõlgendamisega, siis finaalis pakkus ta oma variandi Eesti “ˇdzässistandardist” “Märtsis algas mai”.

Esiletõstmist väärib ka Reelika Raniku esinemine, kes julges kahe päeva jooksul võtta oma repertuaari nii Thelonious Monki “Well You Needn’t” kui ka ühe pala Kurt Ellingu sulest – mõlemad võrdväärselt vokaalseid väljakutseid esitavad.

Seekord võisteldi ka pianistide kategoorias. Kui osavõtnud vokalistid olid eranditult nais-, siis klaverimängijad jälle meessoost. Instrumentalistide vahel valikut langetada oli iseäranis keeruline – finaalvõistlusel kerkis esile nii mõnigi noor ja paljutõotav, omanäolise käekirjaga pianist. Võit läks lõpuks Norra pianistile Eyolf Dale’le, kes ühena vähestest esitas konkursil ka omaloomingut.

Teise koha saanud türklane Ercüment Orkut võlus südameid nii konkursil kui ka sellele järgnenud jämmil. Tema sai ka publiku lemmiku tiitli. Kristaps Vanadzins Lätist tekitas oma õhulise mänguga kuulajates hetkeks mulje, nagu oleks tegu “päris” kontserdiga ning üllatas poolfinaalis ka sellega, et sulandas muusika leidlikult kokku helilindilt kostnud Martin Luther Kingi surma puhul peetud sümboolse kõnega. Esikolmikust jäi napilt välja Tuomas Turunen Soomest.

Eestit esindas instrumentalistide kategoorias vaid Vladimir Võssotski, kes poolfinaali tihedast sõelast seekord läbi ei pääsenud.

Nagu ütles žürii esimees, Pori Jazzi kauaaegne peakorraldaja Jyrki Kangas, on kõik konkursil esinenud noored artistid juba professionaalse taseme saavutanud. Need, kes auhinnalistele kohtadele välja valiti, olid seega tõepoolest parimatest parimad.