Puzle Viljandist pani punkti Jazzkaare “helisevale pühapäevale”

22. aprill 2013
Marje Ingel

Jazzkaare tasuta kontsertidega „helisevale pühapäevale“ pani punkti Viljandi bänd Puzle, kes esitas omal ajal ansambli Collage poolt kuulsaks lauldud rahvalauluseadeid. Tribuutkontserti käis kuulamas Marje Ingel.

Ansambel Puzle austusavaldusega omaaegsetele rahvalaulutöötlemise pioneeridele ansamblist Collage ei saanud tutvuma minna ilma eeltööta. Niisiis olin aeg-ajalt raadiost kuuldud lauludest jäänud muljet värskendanud, kuulates Collage’i duubel-CD-d „Parimad lood“.
End Merepaviljonis esimestesse ridadesse istuma seadnud, võis laulureis minevikku alata.

Esialgu jäi mulje, et Puzle on Collage’i pärandiga äärmise pieteeditundega ümber käinud ja pole julgenud originaalile midagi lisada, sealt äravõtmisest rääkimata. Tõde selgus alles siis, kui pärast kontserti kodus veelkord Collage’i plaadikogumiku mängima panin – üht-teist oli tegelikult siiski muudetud.

Muutused on teadagi teretulnud siis, kui nad olemasolevaga loomulikul moel seostuvad ja seda edasi arendavad. Puzle oli Collage’i loominguga lugupidavalt käitunud, selles suhtes pole neile midagi ette heita. Enamik laule olid jäänud algsesse versiooni, mõne puhul oli muutunud sooloimprovisatsiooni esitav pill (näiteks flöödi asemel altsaksofon), loo „Petis peiukene“ lõppu oli lisatud käreda saundiga kitarrisoolo, mis sinna väga hästi sobis.

Esimeste lauludena kõlasid „Suur tamm“ ja „Kadrilaul“ üsna originaalitruult, kolmas laul „Ehted kadunud“ esitati aga algversioonist tubli törts aeglasemas tempos, mis loole stiilsust lisas ning selle tänapäevaselt gruuvima pani. Pala oli rikastatud ka algupärasest esitusest puuduva trummisoologa laulu lõpus, see ei tulnud valjuse poolest aga taustast piisavalt esile, soolot saatvat kitarri ja bassi võinuks kas või helipuldist rohkem vaiksemaks tõmmata. Maitsekas sooritus oli ka „Memme vaev“, mille instrumentaalsoolole olid lisatud sobivad taustalaulu repliigid.

„Venna sõjalugu“ oma originaalitruuduses kippus jääma liiga pikaks ja monotoonseks. Üksnes trummi saatel kõlavale meestelaulule tulnuks omalt poolt midagi lisada või ehk hoopis selle kestust vähendada.
Üks Puzle poolt leitud huvitavamaid uusi lahendusi oli kahe laulu „Kee, pada“ ja „Ketra, vokikene!“ ühendamine popurriiks sopranplokkflöödi vahemängu abil (mõlemas loos oli plokkflööti kasutatud ka originaalis). Teises loos oli korduvate laulurepliikide „särgid selga, püksid jalga“ kordamise peale üles ehitatud trummisoolo, mida samuti originaalis polnud.

Kokkuvõtteks võiks öelda, et tribuutkontserti ette valmistades oli ansambel Puzle teinud ära suure töö ning noored instrumentalistid ja lauljad olid igati oma eelkäijate tasemel. Sellest võiks saada lähtepunkt rahvalaulutööluste edasiarendamiseks ning Puzle suurem töö võiks siit alles alata, olgu siis tegu samade Collage’i seadete arendamisega või uute samas stiilis seadete tegemisega. Igal juhul tahaksin sellest ansamblist ja nende rahvalaulutöötlustest veel edaspidigi kuulda – soovin neile tegutsemislusti ja katsetamisjulgust!

Merepaviljonis

Puzle

Tribuutkontsert ansamblile Collage pühapäeval, 21. aprillil kl 17

Puzle koosseis:

Sänni Noormets – vokaal
Lee Taul – vokaal, viiul
Ulvi Võsa – vokaal, plokkflööt
Eva-Lotta Vunder – vokaal, klahvpillid
Vootele Ruusmaa – vokaal
Taavi Toomsalu – vokaal, saksofonid
Harri Heinsoo – vokaal, elektrikitarr
Sander Kahu – vokaal, basskitarr, kontrabass
Karl-Markus Kohv – vokaal, trummid