Raul Vaigla plaadiarvustus Soomest

19. jaanuar 2004

Veebiportaal Suomijazz arvustuses tunnustatakse eesti bassisti esikalbumit.

Soome jazzmuusikat kõige mitmekülgsemal moel esitlev internetiportaalis Suomijazz arvustab Raul Vaigla plaati “Soul of Bass” Pentti Ronkanen. Põhiliseks ettekäändeks, miks soomlased peaksid ülelahenaabri plaati arvustama, on muidugi see, et esiteks on väljaandjaks soome plaadifirma Silence. ja teiseks löövad albumil kaasa mitmed soomlased (trummar Sami Kuoppamäki ja löökpillimängija Abdissa “Mamba” Assefa.
Arvustaja kirjutab, et ka pärast plaadi läbi kuulamist jäi ta ootama niisugust bassisti sooloplaati, mis nii vältimatult ei kõlaks just nimelt bassisti sooloplaadina. Iga teos ei peaks tema arvates olema bassikeskne. Vaiglal on Ronkaneni hinnangul edenemisruumi just kompositsioonilises mõttes, kuna mitu lugu on liiga ilmselt “bassistilood”. Mängutehniliselt on kõik kontrolli all. Samuti on muljetavaldav tema muusikaline nägemus.
Selge olevat Jaco Pastoriuse fusion-muusika liin. Muu hulgas mainib kriitik, et oleks päris huvitav olnud kuulda Vaiglat soome muusikutest koosnevas projektis “In The Spirit Of Jaco Pastorius”, mis parajasti kontserte andes mööda Soomet ringi tiirutab.
Ainsa mitte-Pastoriusliku loona tõstab arvustaja esile John Coltrane’i pala “Naima”, mis mõtiskletakse läbi kaunihingeliselt. Plaadi plussiks nimetab ta ka seda, et Vaigla viib bassiheli laiale kõlapinnale. “Sunday Afternoon” sunnib otsima kitarristi nime plaadikaanelt, kuid lõpuks tuleb ikkagi hoomata, et mängijaks oli efektiplokke kasutav bassist ise.
Veel üks eripära olevat see, et suurema osa plaadist saab Vaigla läbi üksnes löökpillimängijate abiga.
“Eesti muusika on Soomes paraku tundmatu. Arvatavasti aitab see plaat avada uusi koostööplaane ja Soome lahe kultuurisillast käiakse üle mõlemas suunas,” kirjutab Pentti Ronkanen kokkuvõtteks oma neljatärniarvustusele.