Tantsupõrand kui teraapiatuba - Festival Jazzkaar

AADRESS: Pärnu maantee 30-5, Tallinn 10141

TELEFON: +372 666 0030

EMAIL: info(ät)jazzkaar.ee

04/05/2023 Tantsupõrand kui teraapiatuba

Arvustused Marje Ingel

Olen Beady Belle’i soulilik-jazzilikku tantsumuusikat ammu fännanud. Esimest korda nägin teda kontserdilaval 2011. aasta suvel Rīgas Ritmi jazzifestivalil. Järgmine kohtumine ning võimalus artistiga esimest korda vahetult näost näkku suhelda ja isegi autogrammi küsida tekkis eelmisel kevadel Norras, Bergenis Nattjazzi festivalil, kus Beady Belle tähistas oma 20. lavajuubelit. Teatud määral tegi see taaskohtumine nukraks, sest tolleks hetkeks polnud Beady Belle enam ansambel, vaid laulja Beate S. Lechi sooloprojekt. Sama koosseisuga tuldi ka Jazzkaarele.

Beate S. Lech on Beady Belle’i algusest peale panustanud nii muusikaliselt kui ka sõnade autorina. Need tekstid pole niisama möödaminnes poetatud hea-tuju-tervitused à la „lähme peole, tule ka“ ega ka roosamannavahused kiindumuse väljendused. Üks tuntumaid Beady Belle’i laule „When My Anger Starts to Cry“ („Kui mu viha muutub pisaraiks“) algab hoopis sõnadega „tere, psühholoog, tulin siia rääkima“, ja jätkub olukordade analüüsiga, kus laulu nimitegelane tabab end enesehaletsuselt.

„Moderation“ („Mõõdukus“) näitab aga näpuga kellegi pihta, kes püüab näiliselt heade kavatsustega elu loomulikku kulgu juhtida ja oma maitse järgi seada, hoidmaks ära liialdusi või suuri pettumusi. Tolle laulu õpetusiva sobiks hästi lapsevanematele, kes oma laste elu liiga agaralt korraldada püüavad, ennetades juba varakult kõiki kujutletavaid probleeme – ja mitte märgates, missuguseid päris probleeme nad sellise käitumisega põhjustavad.

Mõned Beate S. Lechi tekstid on tõeliselt mõistatuslikud. Üks mu lemmiklaule Beady Belle’lt on „Big balloon“ („Suur õhupall“), mis pole kaugeltki lastelaul. Juttu on hoopis kellestki, kes on sedavõrd ülespuhutud, et võib taevasse kerkides põhjustada kuuvarjutuse. Samas pole selge, kellest või millest siin täpselt jutt käib. Võib-olla on tegu mõne kuulsusega, kes toitub avalikkuse tähelepanust? „Sa puhusid mu täis ja torkasid minusse augu, siis parandasid selle ja tegid mulle kunstlikku hingamist – nüüd olen unustanud, kuidas omal jõul hingata, minu avaus on sul ikka veel otsapidi suus,“ kõlab „Suure õhupalli“ refrään. Kirjeldatud (kaas-)sõltuvus on edasi antud mõjusate värvikate kujundite abil, mis sööbivad mällu koos tummiste bassiriffide ja unelevalt heljuvate viisikäikudega klahvpillidel. Laulutekstide sõnum poeb salakavalalt kuulaja kupli alla samal ajal, kui too pahaaimamatult tantsupõrandal tammub, ning psühhoanalüüs jätkub ajukurdude vahel salamahti siis, kui hiline piduline juba unne vajunud on… Tantsupõrand võib olla ka teraapiakabinet.

Beady Belle

Reede, 28. aprill kell 21.30, Vaba Lava

Koosseis:

Beate S. Lech – laul

Bjarne Chr. B. B. Gustavsen – klahvpillid

Marius Reksjø – basskitarr

Ola Øverby – löökpillid

Agnes Andersen – taustvokaal

Ingrid Fantoft – taustvokaal

Helene Seljehaug – taustvokaal

 

Vaata kontserdi galeriid.