fbpx

Jumalik kohalolu – Shai Maestro

29. aprill 2019
Ave Tölpt

Jazzkaare eelviimane päev tõi kuulajateni tõelise muusikalise elamuse – Shai Maestro trio Iisraelist. Trios mängisid lisaks Shai Maestrole veel Jorge Roeder Peruust (bassil) ja Ofri Nehemya Iisraelist (trummidel). Trio moodustas kirjeldamatu üksteisest rõõmu tundva terviku, sümboliseeris improvisatsiooni kõrgemat käsitlust ja vapustas kuulajaid ühise viisistamisega keset kontserti. Loomulikult kulgev ümin muutus mitmemõõtmeliseks ja andis inimestele erakordse hingelise elamuse. Ettekandele tulnud loomingust võis kuulda araabia helikeelt ja klassikaliselt kauneid meloodiaid. Esitati lugusid plaadilt „The Dream Thief“, mis ilmus 2018. aastal plaadifirma ECM alt.

 

Publikuga vahetas muljeid Jazzkaare reporter Ave Tölpt.

 

Ly, tegevusteraapia tudeng, finantsvaldkonnast: „Minu jaoks oli see muusika, mis hoolitseb inimese meele eest – helge ja kergelt meditatiivne, laseb kõik muu unustada ja meelel puhastuda. Ma olen kontserdi lõpus helge. Väga professionaalsed muusikud, kes ei läinud nii sügavale, et mul oleks olnud liiga keeruline muusikat mõista ja jälgida. Mulle meeldis! Ja nad austasid muusikat, st nad ei läinud teist instrumenti üle mängima, mis võib sageli väga heade interpreetidega juhtuda. Nad kuulasid üksteist ja moodustasid koos pillidega terviku.“

 

Christine ja Wolfgang, Münchenist: „Üldse ei meeldinud. (Naeravad). Imeilus kontsert, väga hea! See oli pingestatud, kuid samal ajal kerge. Nad tõesti teavad, kuidas mängida – kuidas olla vaba, inspireeriv ja improvisatsiooniline. Sealhulgas oli imeline nende kõigi kolme koostöö, mis oli täis austust ja rõõmu. Igaühel säilis oma vaba ruum ja üllatusmoment oli alati seal juures – see on see, mis ühest muusikast ilu välja toob. Avastasime juhuslikult, et siin toimub jazzkontsert ja nemad mängivad – mõtlesime, et siia me peame tulema.“

 

Ero Liivik, juuravaldkond; Kadri Malm, klaveriõpetaja; Kristiina Liivik, Saue Muusikakooli direktor ja 2018. aasta jazziedendaja; Patrick Malm, pianist:

Ero: „Väga hea!“

Kadri: „Lausa väga meeldis! Väike ime sündis viimase põhiloo ajal, mida iga kord ei juhtu – midagi hakkab kuskilt kooruma ja ilmub meie ette. Kui kõik laulma hakkasid (ja hakkasidki lõpuks!) tuli mulle veel selline mõte, et kui kõik ära võtta, siis ema hällilaul on see, mis jääb alles ja millele kõik taandub. See on see, mis meid hoiab – allikas.“

Kristiina: „Tegemist on selgelt oma ala professionaaliga. Ta on maailma tipp – tal on oma stiil, oma väljendus ja rida, mida ta ajab. Loomulikult on ta ümber väga hea tiim, muusikud. Tehnika oli väga hea. Bändil oli oma ilus kõla, mis kõikide pillidega klappis ja väljenduslaad – täiesti omanäoline esitus.“

Patrick: „Toredad sellid! Tehnika oli suurepärane.“

 

Riina, keeleõpetaja: „Mulle on nad ammu juba meeldinud! Pianist juba siis, kui ta Avishai Coheniga (Shai Maestro esines koos Avishai Coheni Trioga 2013. aasta Jazzkaarel – A. T.) koos mängis. Mulle lihtsalt meeldib, et ta enda olemus on nii armas, millega ta loob laval ka sellise keskkonna võludes kõiki, lisaks virtuoossus. Kui oleks ainult väga head mängijad, siis ei tekiks sellist tunnet. Tema lood on samuti erilised – jazzi võib teha väga keeruliseks, kuid tema suudab tuua välja lihtsalt nii ilusad meloodiad! Nii ilus!“

 

Maarja, haridusvaldkonnast ja Maria, neuropsühholoogia:

Maarja: „Super hea! Minu kõhutunne ütles kohe, et see on hea asi. Tunnetasin sellel muusikal Jumala kohalolu. See oli nii eriline. Võib-olla mõjutas nende Iisraeli päritolu, mis kindlasti lisab oma nüansi. Selle muusika sees on sügavus – see ei ole lihtsalt muusika ega lihtsalt tehnika, seal on midagi palju enamat.“

Maria: „Ma ei olnud varem nendest kuulnud, aga lugesime programmi ja tulime. Selline tunne nagu vaataks sõpru, kes tšillivad omavahel, vahepeal laulavad ja ajavad juttu. Ei ole pealtvaataja tunnet, vaid oled selle sees – hästi mõnus! See oli väga eriline hetk, kui rahvas hakkas kaasa laulma. Samuti tema tutvustatud laul „What Else Needs To Happen“, viitega maailmas aset leidvale vägivallale, oli nii õrn ja sügav. Praegu tuli ka kananahk ihule. See oli tõesti nii ilus.“

 

Kadri, juura- ja energeetikavaldkond: „See muusika läks hinge ja oli väga hea üllatus. Kogu nende lavaline olek ja omavaheline suhtlus. Samuti kogu improvisatsioon ja see, et nad ei olnud ise täielikult teadlikud, mis ettekandele tuleb.“

 

Peep Vain, tähenduse otsija, sõnameister, muusikamees ja Kerli, elektrienergia valdkond:

Peep: „Väga tore ja ülikihvt. Minu jaoks veel palju kihvtim, kui eilne Bobby McFerrini kontsert. Küsisin ka oma sõbra käest klaveri aeglase lõpu kohta keskel, kas see oli väga ilus või ülimalt ilus – mulle tundus see ülimalt ilus. Üks parimaid üldse!“

Kerli: „Tegin endale väikese TOPi ja panin selle esimeseks. Olen käinud seitsmel erineval kontserdil. Mulle väga meeldis veel Martin Kohlstedt ja Somi.”

 

Sõpradega räägiti omavahel edasi, et igal aastal on üks, kes jääb meelde – muljetati Ibrahim Maaloufi ja Bachar Mar-Khalife esinemisest. (A. T.)

 

Adam Huang, Pekingi rahvusvahelise jazzfestivali korraldaja, Hiina jazzi assotsiatsiooni asepresident, bassimängija: „Suurepärane kontsert! Nad on vapustavad ja musitseerivad väga kõrgetasemeliselt omades tasemel helikeelt. Improvisatsioon ei ole nii lihtne – neil on eriline keel, milles nad omavahel suhtlevad ja mida sügavuti esitavad. Olen kolmandat korda siin ja ma armastan seda festivali. Eelmisel korral tutvusin ka Eesti muusikutega, nt Kadri Voorand, Kirke Karja. Töötan väga paljude erinevate jazz-festivalidega erinevates Hiina linnades.“

 

SHAI MAESTRO TRIO (Iisrael)

27. aprillil 2019 Vabal Laval

 

Koosseis:

 

Shai Maestro – klaver

Jorge Roeder – bass

Ofri Nehemya – trummid

 

Vaata kontserdi fotosid siit.