fbpx

Kurt Elling: ma ei karda öelda sõna “jõulud”

11. detsember 2019
Jako Kull

Ameerika jazzlaulja Kurt Ellingu siiras, tundeline ja virtuoosne esitus paneb südamed sulama ja meeled rahus mõtlema nii kuulajatel kui ka kriitikutel. Arvatavalt sellise tundelootusega ka inimesed Alexela kontserdimaja teisipäeva õhtul täitsid. Pole ka midagi imestada, sest parimaks meeslauljaks on Kurt Ellingu valinud maineka jazziajakirja Down Beat kriitikud lausa 15 korda, lugejad 9 korda ja maailma jazziajakirjanike ühendus JJA 10 korda. Ja kui ühe laulja 13 albumist on praktiliselt kõik ehk 12 nomineeritud Grammy auhinnale – siis selline fakt räägib iseenda eest!

 

Kuna on jõulude ootuse aeg, siis Jõulujazzile toodud jõululaulude kava „The Beautiful Day“ oli ajastuselt otse loomulikult ainuõige. Samas oli oodata ka n-ö midagi muud, sest Kurt Elling on ise oma plaadi kohta öelnud: „Ma teadsin, et ma ei taha teha religioosset plaati, samamoodi nagu ma teadsin, et ma ei taha teha tavalist, svingivat „jazzijõulude“ plaati. Proovin laiendada oma teadlikkust ja võtta omaks kogu jõuluaja headust ning kaasata sellesse igaüht (inimesi erinevaist usundeist – J.K). Minu jaoks on jõulud mõtlemise ja saladustest mõtisklemise aeg.“

 

Siia juurde lisan, et kuna ma ise iganädalaselt teenin liturgiatel ja me mõlemad oleme õppinud teoloogiat, saan ma aru, et miks on Kurt Ellingu jaoks liturgia üks ilusamaid luulevorme ning miks liturgia mõistmine aitab mõista keele kõige kõrgemat olemust. Ja seda enam oli mul endal ootusärevust ja huvi, kas ja kuidas Kurt Elling jõulude universaalsust saalisolijaile selgeks teha suudab.

 

Selgus, et kogu kontsert oli üks narratiiv-mediatiivne jutustus, mis algas tervitusega „very häid jõule“ ja lõppes arvamusega, et täna meil muresid pole, ja oli ilmselgelt suunatud inimestele kui lastele. „Christmas Carol“, „Christmas Children“, „Snowfall“, „Star of Wonder“, „Little Drummer Boy“, „Some Children See Him“… Kaheksandas loos kutsus üks väike pilv teisi pilvi ja muretses, et me ei leia Jumalat. Pärast üheksandat tuli lisalugu – Edvard Griegi muusika järgi seatud „The Michigan Farm“.

 

Seega jah, „Kaunis päev“ oli kindlasti jazzikontsert, aga selle alusmaterjal pärines mitmest žanrist: nii traditsioonilistest jõululauludest kui ka moodsamatest variatsioonidest. Oli nii intelligentne kui tundeküllane, pakkus nii lootust kui teatud müstikat. Jah, publik sai tunda Kurt Ellingu tehnilist vokaalvõimekust, kohati scat-laulu elemente ja teisigi tema hääle erinevaid kõlavärve. Ka artisti riietus oli teada-tuntud härrasmehelik ja tema nägu naerusuine. Suhtlus publikuga peenelt armas. Ka helitehniliselt oli kõik hästi paigas, kuid huvitav on kujutleda, kuidas oleks kontsert kõlanud a cappella vormis. Pean aga seekord siiski tõdema, et ootasin midagi enamat, midagi sarnast plaadilt kuulduga… Miskitpidi tunnetasin lavalt teatud väsimust. Käimas on siiski turnee ja järgmisel päeval oli ootamas juba Saksamaa. Oleksin soovinud näiteks kuulda ka „We Three Kings“-i mitmehäälsust ja plaadi nimiloo lapsehäält. Nojah, need on minu soovid.

 

Sest muidugi, millisesse vertikaalsuuna kõrgusesse keegi läbi esitatud muusika jõudis või triivis, mida kohaletulnuist keegi ootas, see pole siinkohal minu öelda. Igasse inimesesse on sisse kirjutatud võime ja pürgimus transtsendentaalse äratundmiseks – ükskõik, milline usutunnistus kellelgi üle maailma ka oleks. Seepärast lubatagu mul lõpetada minu tütre armsa kokkuvõttega: „Laulusõnad ütlesid, et iga hingetõmme on laenatud – see on ilus mõte, mida terve kontsert kandis. Lava oli täis kõla, kus iga noot oli omal kohal, kord improviseeritult, kord külmavärinaid tekitavalt ettemääratult. Korraks oligi tunne, et oled 3-aastane ja jõulud on miskit imelist.“ Ja lisan: muusika on kui teatud rõõmusõnum, mille kaudu vaim räägib kuulajaga, esitatud muusikat saab endasse võtta ainult südame keeles. Olgu siis ka meie südamed lapselikult avatud!

 

Kurt Elling „The Beautiful Day“

10. detsembril 2019 Alexela kontserdimaja

 

Koosseis:

Kurt Elling – vokaal

Marquis Hill – trompet

Stu Mindeman – klaver, Hammond’i orel

John McLean – kitarr

Clark Sommers – bass

Christian Euman – trummid

 

Vaata kontserdi pildigaleriid siit!